سخنی با اولیاء به بهانه شروع نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89

سی ودومین سا ل پیروزی انقلاب اسلامی بر شما مبارک باد                     

بسمه تعالی

سخنی با اولیاء به بهانه  شروع نیمسال دوم  سال تحصیلی  90-89

مرد جوانی از سقراط پرسید راز موفقیت چیست ؟

سقراط به او گفت: به کنار نهر بیا تا راز موفقیت را به تو بگویم. صبح فردا مرد جوان مشتاقانه به کنار نهر رفت .سقراط از او خواست که دنبالش به راه بیفتد. جوان با او به راه افتاد به لبه رود رسیدند و به آب زدند و آن قدر  پیش رفتند تا آب  به زیر  چانه آنها رسید

  ناگهان   سقراط مرد جوان را گرفت و زیر آب فرو برد جوان نومیدانه  تلاش کرد خود را رها کند اما سقراط آن قدر  قوی بود که او

را نگاه دارد  مرد جوان آن قدر زیرآب ماند که رنگش به کبودی گرایید  بالاخره توانست خود را رهایی بخشد. همین که روی آب آمد اولین کاری که کرد آن بود که نفسی بس عمیق کشید و هوا را به اعماق ریه اش فرو فرستاد سقراط از او پرسید زیر آب چه چیز

را بیشتر از همه مشتاق بودی؟ گفت هوا.  سقراط گفت هر زمان که به همین میزان که اشتیاق هوا را داشتی موفقیت را مشتاق بودی تلاش خواهی کرد که آن را به دست بیاوری.                       موفقیت راز دیگری ندارد

سال تحصیلی که در آن  هستیم به نیمه رسیده شاید کمی هم آن طرف تر ،انگار همین دیروز شروع شده بود و همه آماده می شدیم که پذیرای دانش آموزان باشیم وشما هم مشتاق برای رسیدن به آرزوهای خودتان و فرزند دلبندتان اگر به  ماه های گذ شته برگردید و افکار و تصورات خود را مرور کنید در رابطه با تحصیل فرزندتان  وامید هایی که داشتید شاید حداقل تا این جای کار برای بعضی خوشایند و مطابق با انتظارات

و برای بعضی ها هم نه چندان مناسب و دلگرم کننده ، واقعیت این است که خوب یا بد ،زیبا یا زشت ،نگران کننده یا امیدوار کننده  تا اینجا چهار ماه و نیم از بهترین روزها و هفته های سال تحصیلی گذشته است و کارنامه ای که از عملکرد فرزندتان در دست دارید.

این  وضعیت بدون شک  ناشی از عوامل فراوانی است که  بازیگران متفاوتی را در صحنه می بینید  از دانش آموزگرفته  تا معلم محترم و پدر و مادری که چشم به موفقیت های فرزندش دوختته  و کسان دیگری که در روند آموزش و پرورش بچه ها موثرند اما زیاد به چشم نمی آیند ولی حضور دارند و می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند  از مدیر محترم گرفته تا مشاور تا مربی پرورشی تا خیلی های دیگر .

تمام افراد دست اندرکار در فضای تعلیم و تربیت در مجتمع آموزشی در طول این مدت تلاش کردند ،و زحمات زیادی را کشیدند که فرزند شما بتواند با فراق بال و در کمال آرامش به هدف های آموزشی خود برسد گرچه رسیدن به آن با چالش های زیادی مواجه شده و البته طبیعت کار همین است و همیشه آن طور که می خواهیم نمی شود. آن چه اهمیت فراوانی دارد در صورتی که نقص یا نارسایی می بینیم  با تامل و دقت، بدون حب و بغض و با صبر و تحمل تلاش کنیم موانع و مشکلات را پیدا کنیم خصوصا با همکاری و مشارکت خود دانش آموز و از مجموعه  عوامل دست اندرکار آن هایی که قا بل دست کاری هستند شناسایی و باز با همکاری فرزندمان به رفع آن اقدام کنیم ، شاید لازم باشد مجتمع آموزشی  هم به کارنامه خود نگاهی با تامل داشته باشد که انشالله همین طور خواهد شد و دقیقا به موازات تلاش های والدین و دانش آموز که سعی می کنند سهم خود را در موفقیت ها و شکست ها  پیدا کنند تمام عوامل مدرسه هم به این موضوع توجه کنند ، از شخص معلم گرقته تا سایرین ،و هر کس به جای انداختن با نقصان احتمالی به دوش دیگران برگردد سهم خود را پیدا کند وبرای رفع آن تلاش کند.

در فوتبال وقتی یک نیمه آن به پایان می رسد مربیان هر تیم در رختکن مجددا به ارزیابی بازیکنان خود می پردازند و تلاش می کنند کارشناسانه به ضعف های موجود پرداخته و نسبت به برطرف کردن آن در نیمه دوم  اقدام کنند، می گویند نیمه دوم فوتبال ،نیمه مربیان است   و هر مربی تمام تلاش خود را برای غلبه بر موانع و پیروزی بر حریف به کار می گیرد و برنده بازی کسی خواهد بود که  مشاهده و دقت نظر و آرامش بیشتری داشته است . والدین محترم  نوبت دوم سال تحصیلی  مدت کوتاهی است که شروع شده  و مطمئنا شما که بیشتر از دیگران در جریان فعالیت ها

یا کم کاری های فرزند خود بوده اید می توانید با استفاده از تشخیص و تجربه خود وارد عمل شده و با دخالت منطقی به اندازه و مناسب کاستی های  موجود را از دید خود به فرزندتان گوشزد کنید  .شاید لازم باشد نظارت های خود را افزایش دهید ،بیشتر با او در رابطه با کیفیت تحصیل اش و ساعات مطالعه اش صحبت کنید ،بدانیم  فرزندمان در کدام درس ها قوی و در کدام درس ها ضعیف اند ،علت عمده ضعف جیست و جگونه باید برطرف کرد. معمولا دانش آموزان از درسی که تمایل چندانی ندارند و مطالب آن را به خوبی متوجه نمی شوند به سادگی کنار گذاشته  خودشان را درگیر آن نمی کنند و متاسفانه  از همین رو آسیب می بینند، به عبارت دیگر با کتاب قهر می کنند و تا جایی که بتوانند از خواندن 

یا تمرین کردن آن پرهیز می کنند  .در حالی که این موضوع به دانش آموزان گوشزد شده که سعی کنید با تمرین های بیشتر و حتی هر روز با نیم الی  چهل و پنج دقیقه وقت گذاشتن در مورد این گونه درس ها می توان تا حدودی ضعف های گذشته را برطرف کرد .

در مورد دانش آموزان  راهنمایی و خصوصا متوسطه بیش از معلم و پدر و مادر خود دانش آموز به ضعف های درسی خود وا قف است و اگر کمی تامل کند و مروری به گذشته و عملکرد خود می تواند بگوید اشکال کار از کجاست و چگونه می توان آن را برطرف کرد .

تجربه نشان می دهد یکی از دلایل ضعف تحصیلی  استفاده نادرست از فرصت های در اختیار دانش آموزان است  فرصت های خود را هر روز و بسیاری مواقع بی دلیل از دست می دهند و انگار برنامه ای برای نحوه استفاده از آن ندارند . اگر شما هم به همین نظر رسیده اید باید با همفکری خود دانش اموز و حتی مشاور برای حل آن راهکاری جستجو کنید  قبل از آن که بیش از این دیر شود اگر دانش آموزی در درس های خود موفق است باید دنبال علت آن بود و مطمئنا موفقیت های او بی دلیل نیست و باز اگر در درسی دانش آموزی را ضعیف می بینیم هم باید دنبال دلایلی برای آن بود کارنامه فرزند شما که انعکاسی است از وضعیت تحصیلی او اما  مهمتر از آن برگه راهنما و دستور العملی محسوب می شود

که می تواند به ما بگوید از این پس باید چه کار کنیم   مجتمع نیز مطمئنا وظیفه خود می داند پس از توزیع کارنامه ها  به بررسی  مواردی بپردازد که نیازمند توجه بیشتر است وبا همکاری خود دانش آموز در وهله اول و خانواده و مشاور و همه کسانی که می توانند در فرصت های باقیمانده که خوشبختانه تا پایان سال نسبتا زیاد است به رفع کاستی بپردازد و زحمات مجموعه  بی پاسخ نماند وانشالله سال پر باری را پشت سر بگذاریم

والسلام  مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) سوریه دمشق              واحد مشاوره

 ضمنا واحد مشاوره علاوه بر روزهای عادی در بعدازظهرها ی یکشنبه و سه شنبه ساعات 4الی6 با وقت قبلی آماده پذیرش اولیا ءمحترم می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد