سخنی با دانش آموزان به بهانه شروع نیمسال دوم 90-89

بسمه تعالی                                     


اگر یادتان باشد در شروع سال تحصیلی جدید و جاری  که حد اقل 4ماه آن را پشت سر گذاشته ایم صحبت های زیادی در خصوص چگونگی شروع فعالیت ها و این  که چقدر مهم است با کلاس همراه باشیم و اجازه ندهیم از مطالب معلم و محتوی درسی جا بمانیم و به اصطلاح به روز باشیم در مراسم آغازین و از زبان و بیان مسئولان مدرسه و دبیران خود و به شکل های متفاوت زده شد البته بارها و بارها  به اندازه ای که برای بعضی از شماها خسته کننده و ملال آور شده بود شاید هنوز یادتان باشد که به دفعات راجع به برنامه ریزی درسی با شما صحبت شد حتی بعضی ها از آن استقبال کردند و برای گرفتن فرم برنامه ریزی با یکدیگر مسابقه می دادند و البته خیلی ها که به آن عمل کردند و اظهار رضایت و شاید هم نارضایتی و احساس یاس و نا امیدی که این هم به دردمان نخورد

بعضی ها خیلی خوب شروع کردند میزان رضایت بالا و عملکرد مناسب اما عده ای که توانستند این شرایط را حفظ کنند کمتر از عده ای شدند که به تدریج افت کردند مثالی که زده می شود  می گویند قهرمان شدن خیلی ساده تر ار قهرمان ماندن است

خیلی مهم است که یک بار دیگر به حافظه خود مراجعه کنید به تصمیم هایی که در شروع سال گرفته بودید به عهد و پیمان هایی که با خانواده و مهمتر از همه با خودتان بسته بودید  که می خواهید امسال را جدی بگیرید و به اهداف خود برسید نمره های خوبی ردیف کنید و از خیلی ها که مدعی هستند جلو بزنید و نکات دیگری که البته من خیلی از آن ها با خبر نیستم

حالا از آن همه قول و قرار مدت ها و به اندازه یک نیمسال و به عبارتی 4 ماه گذشته است و شما مانده اید و آن همه تصمیم و در طرف دیگر نتایج عملکردتان که خودتان از همه بهتر می دانید چه کار کرده اید  عده ای راضی و خوشحال و سربلند از عملکرد و امتحان و به تبع عده ای هم ناراضی و شاکی از خود یا دیگران که مثلا اگر معلم چنین و چنان می کرد نتیجه من چیز دیگری می شد

به نظر می رسد الان زمان مناسبی  برای برگشت به گذشته است البته هدف ما از بیان و مرور روزهای گذشته و یادآوری آن ها سرزنش شما  نیست چون همه می دانیم از سرزنش و تحقیر جز کاهش اعتماد به نفس و بیزاری چیز دیگری حاصل نخواهد شد اما یادتان باشد اگر عملکرد مناسبی نداشته اید قبل از آن که دیگران (معلم ،مسئولان مدرسه ویا خانواده )چیزی بگویند خودتان کمیت و کیفیت کار خود را در نوبت اول وارسی کنید ببنید چه نقاط ضعفی داشتید شما بهتر از هر کس دیگری به امور خود واقف هستید و از کاستی های خود اطلاع دارید پس بهتر از هر شخصی می دانید باید چه چیزهایی را در ارتباط با تحصیل خود تغییر دهید  هنوز فرصت های زیادی را در اختیار دارید درست مثل اول سال تحصیلی زمانی که دفتر ها و کتاب هایمان نو و دست نخورده بودند و از دیدن آن ها لذت می بردیم   شاید هنوز هم زمان کافی و لازم را برای جبران داشته باشیم این مقاله را شما در اردیبهشت ماه مطالعه نمی کنید که بگویید چند هفته ناقابل دیگر باقی نمانده و چگونه می توانم جبران مافات کنم

خوشبختانه هفته ها و روزهای زیادی را پیش رو داریم که به دردمان می خورد و می تواند ما را در کسب مهارت ها و آموزش هایی که به دست نیاورده ایم یاری کند فقط مهم این است که ناامید نشده باشیم  ،اظهار ناتوانی نکنیم  و به یاری خدا و با استعانت از او به تدریج به بررسی نقاط ضعف و قوت خود بپردازیم و یکی یکی موانع را از پیش رو برداریم  از دیگران کمک بگیریم خصوصا در مورد مطالبی که در کلاس  برای مان روشن نشد و با همین وضع امتحان دادیم  به کتاب ها و مباحث گذشته برگردید ببینید کدام قسمت ها را خوب نمی دانید آن ها را علامت بزنید و حالا برای فهمیدن و یادگیری آن قدم بردارید شاید لازم باشد ساعت های تمرین خود را در طول هفته بالا ببرید شاید لازم باشد از کسی کمک بگیرید و یا مثلا به منابع دیگری مثل سی دی و یا کتاب های کمک آموزشی مراجعه کنید مهم این است که اولا ضعف خود  را تشخیص دهید و نکته دوم اراده ای برای حل آن پیدا کنید و سوم به طرف حل مشکل قدم بردارید در غیر این صورت مطمئن باشید معجزه ای اتفاق نخواهد افتاد و با همین وضع به تدریج و با افزایش حجم مطالب جدید و مربوط به نیمسال دوم به پیچیدگی اوضاع افزوده خواهد شد و شما می مانید و کلی مطلب یاد گرفته نشده و معطل که هر روز بر مقدار آن افزوده می شود.یکی از ویژگی های امتحان این است که دانش آموز به دانسته ها و ندانسته های خود پی می برد و چه زمانی و چه موقعیتی از این بهتر که  فرصت بررسی را پیدا کرده ایم.دانش آموزان بعد از یک نیمسال  ودر شروع نیمسال دوم حد اقل به سه گروه تقسیم می شوند

گروه اول آن هایی که از فرصت  امتحان، نتایج و پیامد ها و آن چه که در طول ترم پشت سر گذتشته اند به خوبی استفاده کرده ،اگر احساس کنند ضعف هایی داشته برای حل آن اقدام می کنند و انگار خطر را حس می کنند و چون آرام آرام به پایان سال نزدیک می شوند خیلی بهتر از ترم اول کار می کنند و انگار در نیمسال دوم از خواب بیدار می شوند.گروه دوم آن هایی که متوجه ضعف های خود می شوند ،مثل شروع سال تحصیلی با خود قرار و مدار می گذارند اولش هم تکانی می خورند وروزهای اول واقعا درس می خوانند اما دقیقا همان اتفاق نیمسال اول تکرار می شود و این فرصت را هم از دست می دهند.گروه سوم دانش آموزانی که در یک خط افق حرکت کرده و به قرینه مثل ترم اول عمل می کنند و تغییر زیادی در میزان فعالیت خود نمی دهند مثلا اگر نیمسال اول دانش آموز فعال و درس خوانی بوده اند در این نیمسال هم همان طور عمل می کنند و یا اگر در نیمسال گذشته فعالیت جدی نداشتند بدون کم و کاست همان رویه و کیفیت را حفظ می کنند به عبارت دیگر همیشه در یک فصل زندگی می کنند این وضعیت  البته برای درس خوان ها خوب است اما برای دانش آموزان ضعیف اصلا مناسب و پسندیده نیست.شما جزء کدام گروه هستید انشالله در گروهی که پویا تر و سازنده تر هستند و مرتب  به اصلاح ضعف های خود می پردازند  و حرکتی رو به جلو دارند و اجازه نمی دهند زمان از اختیارشان خارج شود بلکه آن را در اختیار می گیرند و به خوبی از این گوهر گران بها استفاده می کنند  ./والسلام                                    مجتمع آموزشی امام خمینی(ره)                                  واحد مشاوره سوریه دمشق

                                بهمن 89                              

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد