فرم پیشنهادی برای انجام فعالیت های هفتگی

بسمه تعالی

پیش بینی برنامه های در دست اقدام در طول هفته                                  از تاریخ                   تا تاریخ

ردیف

نوع فعالیت

تماس با

مکاتبه

تاریخ انجام

تایید

دفتر مشاوره مجتمع آموزشی امام خمینی (ره)  سوریه - دمشق

جملات تاکیدی

سه شنبه 11 آبان ماه سال 1389 ساعت 00:16 AM

فراموش نکن خواندن عبارات مثبت وتاکیدی در زمان های پرتشویش پادزهرمعنوی بسیار شفابخشی در مقابل دردهای زوحی است

یادت باشد خداوند ما را اتفاقی به دنیا نفرستاد

فراموش نکن ما هرکدام دارای فرشتگان محافظ یا نگهبان هستیم که در مواقع لازم و هنگام درخواست ما به یاری ما می شتابند

فراموش نکن شادی ها غم ها لذت ها و دردها هر کدام به نوبه خویش به ما کمک می کنند که تکامل روحی خود را به سهولت انجام داده وبه رشد بیشتری نایل آییم

به یاد بسپار چاپلوسی یونجه لطیفی است برای دراز گوشان دمبه دار

یک نسخه برای شما هر روز جلوی آینه بایستید وبا صدای بلند بخوانید من به این جهان آمده ام تا موفق وپیروز باشم و به یاری خداوند موانع را از سر راه بردارم من انسانی هستم شاد آزاد خوشبخت و کام روا

از تمبر یاد بگیر تا رسیدن به مقصد به نامه می چسبد

می دانی دو گروه قادر به تغییر افکارشان نیستند احمق ها و مردگان

کسی که می پرسد تا پنج دقیقه احمق است کسی که نمی پرسد برای همیشه احمق است

اگر میخی در مسیر حرکت لاستیک ماشین باشد باعث پنچر شدن چرخ های آن می گردد دو وا‍زه من و مال من میخ هایی هستند که باعث پنچر شدن چرخ پیشرفت معنوی انسان می گردد

به یاد داشته باش اگر تو تجربه ای از عشق نداشته باشی آن وقت هیچ تجربه ای از عبادت نخواهی داشت

هر لحظه ای را به گونه ای زندگی کن که گویی واپسین لحظه است و کسی چه می داند شاید آخرین لحظه باشد

به خاطر بسپار علت جرات نداشتن ما دشواری امور نیست چون جرات نداریم امور دشوار می نمایند

زندگی تنها یک فرصت برای بالیدن است برای شدن برای شکفتن زندگی در ذات خود تهی است تا خلاق نباشی نمی توانی زندگی را سرشار از خرسندی کنی

به خاطر بسپار زندگی سخت ساده است خطر کن وارد بازی شو چه چیزی از دست می دهی با دست های تهی آمده ایم و با دست های تهی خواهیم رفت نه چیزی نیست که از از دست بدهیم فرصتی بسیار کوتاه به ما داده اند تا سر زنده باشیم تا ترانه ای زیبا بخوانیم و فرصت به پایان خواهد رسید آری این گونه است که هر لحظه غنیمت است

فراموش نکن یکی از این روزها ،هیچ یک از این روزها نیست امروز ،روزی است که باید کاری بزرگ را آغاز کنی

یادت باشد با اعمالت موعظه کن ،نه با زبانت

همیشه همچون توپ پلاستیکی باشید که هر چه محکم تر به زمین می خورد بالاتر می رود

این فرمول را به خاطر بسپار 9بار زمین بخور 10بار برخیز

با خود تکرار کن اگر شخصی یک بار مرا فریب دهد شرم بر او باد اگر دوبار مرا فریب دهد شرم بر من باد

پذیرفتن آن که خطا کرده اید بهترین شیوه ای است که نشان می دهد کمی عاقل تر شده اید

بهتر است برای یک روز هم که شده شیر باشید تا آن که در همه سال های زندگی تان گوسفند باشید

خشنودی از آن چه که دارید بسیار خوب است اما هرگز از آن چه هستید خشنود نباشید

به خاطر بسپار هر آن چه که زیباست همیشه خوب نیست اما هر آن چه خوب است همیشه زیباست

زندگی را به تمامی زندگی کن در دنیا زندگی کن بی آن که جزیی از آن باشی همچون نیلوفری باش در آب زندگی در آب و بدون تماس با آب

به خاطر بسپار اگر هر روز کمی نگران باشید در طول عمرتان سال های زیادی را از دست خواهید داد

می دانی چه موقع از روی دوچرخه می افتی وقتی که رکاب زدن را فراموش کنی زندگی اینگونه است

هر صبح با خود تکرار کن خوب است که گاه فرو افتیم ،زخم بینیم ،باز برخیزم،خود،آزمون است و خطا ،فرو افتادن اما دوباره برخاستن

به خاطر بسپار حقیقتی دل انگیز را در وازه های کوچک بیان کن ولی حقیقت زشت را هرگز و در هیچ وازه ای

n      فراموش نکن عقل کم در سر ،مایه زحمت بسیار برای پاها می باشد

n      -به خاطر بسپار :در مسیر بازگشت به خویشتن ،اولین ایستگاه صداقت است

n      فراموش نکن مردم هر روز خدا را می بینند ،فقط او را تشخیص نمی دهند

n      به خاطر بسپار :در زندگی تا می توانی "زن" باش و تا می توانی "مرد"باش آن گاه شاهد رویش معجزه خوشبختی باش

n      شهوت دارای همان انرزی عشق است ،تفاوت تنها در سمت و سوی آن هاست ،شهوت رو به مادون دارد و عشق به ماوراء می نگرد

n      یادداشت کن :به کمی سبکسری نیاز داری تا از زندگی لذت ببری و به کمی شعور تا از لغزش ها بپرهیزی همین کافی است

n      به یاد داشته باش :آن که انتقام می گیرد یک روز خوشحال است و آن که می بخشد یک عمر

n      بنگر که چه زیباست حکایت زندگی ،بازیگر تویی ،کارگردان تویی،تماشاچی تویی ،قصه نویس تویی ،ترانه خوان تویی ،آری تو ،فقط تو این همه ایی

n      سعی کنید از اشتباهات دیگران بیاموزید ،زیرا آن قدر زنده نخواهید ماند که آن ها را خودتان مرتکب شوید

n      به خاطر بسپار :دو چیز در این دنیا از همه زیباتر است ،ْآسمانی پر ستاره و وجدانی آسوده

n      به خاطر بسپار :شما باید یا بهترین باشید یا از بین بروید

n      به خاطر بسپار :کارهای اندکی را سراغ داریم که بی نهایت با ارزشند خنده یکی از این کارهاست امتحان کن

n      فراموش نکن :هرگز لازم نیست که از کوهی بالا بروی تا بفهمی بلند است

n      اگر همه روزهایت یکسان باشد ،معنایش آن است که تو دیگر زنده نیستی

n      اگر دلیل زندگی ات را بیابی ، هرگز خطایی را دو بار تکرار نمی کنی

n      فراموش نکن : خداوند به هر پرنده دانه ای می دهد ،ولی آن را به داخل لانه اش نمی اندازد

n      انتظار نداشته باشید که خداوند از آسمان پایین بیاید و به شما مجوز موفقیت بدهد ،کسی که باید مجوز را صادر کند خود شما هستید

n      یادت باشد : هنگامی که عمیق ترین باورهای خود را در باره زندگی تغییر می دهید ، زندگی شما هم به همان ترتیب دستخوش تغییر می گردد

n      فراموش نکن :اگر در زندگی چیزی وجود دارد که آن را نمی خواهید ، دیگر راجع به آن حرف نزنید  زیرا انرزی که صرف این نگرانی ها می کنید ،باعث بقای موضوع می گردد

n      به یاد بسپار : ما از راه دور به زندگی دیگران نگاه می کنیم و به نظرمان می رسد که آن ها بر جاده های هموار گام بر می دارند

n      هر روز حداقل به یک نفر بگو چرا دوستش داری

n      گاهی مجسم کن که در تشییع جنازه خود شرکت می کنی

n      منتظر فرصت مباش بلکه فرصت را بیافرین

n      به خاطر بسپار :دعا تلفن شماست به خدا و اجابت ، تلفن خداست به شما

n      به خاطر داشته باش : هرگز موانع را عظیم ندانید ، با خود بگویید خداوند عظیم تر است یا این مشکل

n      به خاطر بسپار :نفرت بر یکایک اندام های تن اثرمی گذارد ،چون وقتی نفرت می ورزید یکایک اعضای بدن خود را به فعالیتی منفی وا می دارید و تاوان آن را به صورت روماتیسم ، آرتروز ، التهاب عصبی و هزاران مرض دیگر پس می دهید ، زیرا اندیشه های اسیدی در خون اسید تولید می کند

n      هر صبح با خود بخوانید ،همه راه ها گشوده اند و همه درها باز شده اند تا آن خیر وبرکت بی درنگ و بی پایانی که خدا برایم می خواهد نزدم بیاید

روش های نفوذ در مخاطبان

مشاوره وتربیت بدنی

مجتمع امام خمینی(ره)سوریه دمشق
جمعه 14 آبان ماه سال 1389 ساعت 9:25 PM

بسمه تعالی

روش های نفوذ در مخاطب

انسان موجودی اجتماعی است با مجموعه ای از قوانین ذاتی و اکتسابی نوشته و نا نوشته که مسئولیت هدایت

کنترل و تنظیم رفتارهای او را بر عهده دارند

تلاش روان شناسان نیز تا کنون که در قا لب اندیشه ها ،افکار ،نظریات،تئوری ها ومکاتب مختلف ارائه شده

همه به نوعی به منظور کشف ،شناسایی،تحلیل وتبیین رفتارهای آشکار یا پنهان انسان بوده است

اگر بتوانیم قوانین حاکم بر رفتار انسان را کشف کنیم مطمئنا قادر خواهیم بود رفتارمتربیان خود را کنترل ،

تنظیم یا تعدیل کنیم و البته بسیاری از این قوانین جهان شمول است و در مورد تمامی انسان ها با هر نژاد

و طبقه یا گروه صدق می کند واساسا هیچ مداخله ای موثر یا پایدار نیست مگر آن که مبتنی بر قوانین شناخته

شده یا ناشناخته رفتار انسانی شکل گرفته باشد اگر در حوزه تجارت وبازار یابی نگاهی به شیوه های به کار

گرفته شده در نحوه جذب و متقاعد کردن مشتری نیز توجه کنیم متوجه می شویم تمام شیوه های تبلیغی مبتنی      

  بر   یکی از قوانین شناخته شده یعنی اصل تلقین پذیری انسان است         

با توجه به این موضوع  که قوانین رفتاری  در سنین مختلف ثابت نبوده و متناسب با شرایط رشدی کودک

تغییر می کند روان شناسی رشد به همین دلیل تلاش می کند قوانین رفتاری کودکان را در سنین مختلف کشف

کند تا والدین بتوانند تربیت موثری داشته باشند  اگر گاهی مواقع والدین یا مربیان خود را در برابر کودکان یا

نوجوانان مستا صل یا عاجز می بینند بهتر است به دنبال کشف قوانین رفتار بگردند به جای آن که واکنش

نشان دهند که فقط اوضاع را پیچیده تر می کندو  معادله یک مجهولی تبدیل به معادله چند مجهولی خواهد شد

به عنوان مثا ل مهرورزی و ابراز عشق وعلاقه می تواند نسبت به دیگران زمینه های همدلی ،همراهی و تایید

را در مخاطب ایجاد کند وابراز خشونت ،پرخاشگری و عصبانیت در طرف مقابل واکنشی جز خشونت و

ناراحتی به دنبال ندارد گرچه ممکن است ابراز نشود اما مسلما عصبانیت و پرخاشگری باعث بروز رفتارهای

مهر ورزانه ومحبت آمیز نمی شود

برای مربیان ،والدین و تمام کسانی که به نوعی در تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی نقش دارند و مایلند

مخاطبین خود را آموزش دهند ضرورت شناخت قوانین حاکم بر رفتار و روان شناختی آنها به خوبی احساس

می شود گرچه با سوابق یا رشته های تحصیلی مربی هم خوانی نداشته باشد

مثلا دبیر ریاضی همان اندازه باید با قوانین روان شناختی مربوط به دانش آموزان خود آگاهی و اطلاع داشته

باشد که دبیر ادبیات وسایر دروس زیرا پذیرش مفاهیم و اطلاعات از طرف دانش آموز از اصول و معیارهای

 

اموزشی و روان شناختی تبعیت می کند و متربی باید در وهله اول مربی یا دبیر خود را پذیرفته باشد ما باید

بپذیریم که با ماشین سروکار نداریم طبعا نمتوانیم مکا نیکی و غیر قابل انعطاف با مقوله تعلیم و تربیت

برخورد کنیم مثلا دانش آموزان از معلم خود توقع دارند ضمن این که از دانش و مدیریت مناسبی در کلاس برخوردارند زبانی نرم وچهره ای بشاش و پر انرژی وخلقی شوخ طبع  داشته باشند

ودرهرفضای آموزشی و تربیتی گام اول برقراری ارتباط  است وچون بحث آموزش یا به تعبیری تعلیم و تربیت است ارتباط انسانی ظرافت های بیشتری پیدا می کند مخاطب برای پذیرش نیاز به احساسات و انگیزه

های خاص خود را دارد که بتواند او را همراهی کند و انرژی روانی مورد نیاز باید به میزانی از طرف مربی تامین شود

در غیر این صورت نباید انتظار یادگیری و تعلیم و تربیت مخاطبین خود را داشته باشیم و البته هر اندازه سن

دانش آموزان کمتر باشد وابستگی آن ها به مربی بیشتر است

اگر شما با فردی که مواجه می شوید در تماس اولیه تنها با حرکات کلی و بدون توجه و تمرکز خاص واکنش

نشان دهید نباید منتظر واکنش خاصی از طرف مقابل باشید حال هراندازه میزان به کارگیری حواس شما بیشتر

باشد به همان میزان توانسته اید در فضای روان شناختی او قرار بگیرید

مثلا نگاه یک مربی به دانش آموز خود می تواند کاملا عادی و سطحی باشد یا بالعکس اگر می خواهیم توجه

او را جلب کنیم کافی است در میزان تماس چشمی دقت بیشتری به خرج دهیم و نگاه خود را با مکث و توقف

انجام دهیم حال کمی جلوتر می رویم یعنی علاوه بر نگاه دقیق با او هم کلام می شویم و جویای حالش شده و

شروع به احوال پرسی می کنیم این مساله باعث ایجاد صمیمیت و نشان دهنده ارتباط نزدیکتر است

اگر می خواهیم باز هم بیشتر فرد را تحت تاثیر خود قرار دهیم لازم است گفتگوهای صمیمانه تری داشته

و از کلمات و جملات بیشتر همراه با بار عاطفی مثبت استفاده کنیم اتفاقی که در گفتگوهای دوستانه وصمیمی

هرروز تکرار می شود

حلقه ارتباطی را می توانیم باز هم کامل تر کنیم وقتی مربی حین احوال پرسی دست میدهد یا برای تشویق او

دستی بر شانه یا سر او می کشد این تماس بدنی احساس خوشایندی را در دانش آموز ایجاد می کند

و می تواند مقاومت های احتمالی او را برای برقراری ارتباط صمیمانه کاهش دهد

اثر بخشی تماس بدنی با متربی جایگزین ندارد که متاسفانه مربیان کمتر به این ابزار یا اهرم ارتباطی فکر

کرده یا استفاده کرده اند زیرا تاثیرات آن در مخاطبین ناخود آگاه است وذهن و احساس به سرعت آن را

می پذیرد مربیانی که توانسته اند به اندازه کافی (نه بیشتر و نه کمتر ) خود را به دانش آموز نزدیک کنند

علاوه بر اشراف بر حوزه آموزشی وارد حوزه عاطفی او شده به این ترتیب در تعامل و انتقال مطالب

با کمترین مشکل مواجه خواهند شد در صورت برقراری چنین ارتباطی شاید دیگر ضرورتی برای

برخوردهای خشن ،نامناسب و آزاردهنده وجود ندارد روابط عاطفی و صادقانه و البته قاطعانه مانع وبازدارنده

بسیاری از گله مندی ونارضایتی معلمان ووالدین خواهد بود آنها به این وسیله بهتر می تواننددر مخاطب خود

تاثیر گذار باشند

یکی دیگر از ابزارهای کارساز و موثر در برقراری ارتباط با مخاطبین همبازی شدن با آن ها است  زمانی که

مربی فرصت می کند واراده می کند خود را برای لحظاتی از قرار داشتن در چارچوب های نسبتا خشک و

غیر قابل انعطاف کلاس و درس خارج کند و وارد فضای ورزشی با دانش آموزان شود تغییری اساسی در

روابط معلم دانش آموز اتفاق می افتد و دانش آموزان احساس غیر قابل وصفی دارند این مساله تعامل با دانش

آموزان را تقویت می کند آنها البته باید دریافت کنند که انتظارات و نقش معلم در این دو موقعیت متفاوت است

در زمین و محیط ورزشی همبازی و در کلاس هر یک در جایگاه خود قرار می گیرند

مطمئنا روش های دیگری برای نفوذ در دانش آموزان وجود دارد که انشاااله در مقالات دیگر به آن خواهیم پرداخت

        نویسنده                       محمدرضا کوثری

شعر

گفتم چرا چنین غم در چهره ات نهان است 

 

                                                 گفتا که کار سخت است گویی به کهکشان است 

گفتم مسیر هرکار درابتدا چنین است 

 

                                                 گه سربه زیرچون جاه ُ گه رو به آسمان است 

هم کوره راه دارد هم سنگلاخ بسیار 

 

                                                تابوده این چنین و تاهست آن چنان است 

باید که عشق ورزی ُازکار هم نترسی 

 

                                               شیدای جهد گردی ُاین رمز جاودان است  

با سعی وکار و کوششُ هموار کن مسیرت 

 

                                               یاس از خودت بدرکن ُمایوس بی نشان است 

 

سعی دوباره خواهد جهدی دگر بیاید 

 

                                               آن کس که با اراده است پیروز این جهان است

حکمت ۱۱۳ نهج البلاغه

حکمت ۱۱۳ نهج البلاغه

ارزش های والای اخلاقی از قول امیر مومنان علی بن ابی طالب (ع) 

 

حکمت ۱۱۳ نهج البلاغه 

 

لامال اعود من العقل               هیچ سزمایه ای سودمند تر از عقل نیست 

 

ولا وحدة اوحش من العجب      وهیچ تنهایی ترسناک تر از خود کم بینی نیست 

 

ولاعقل کالتدبیر                     وهیچ عقلی چون دور اندیشی نیست 

 

ولا کرم کالتقوی                     وهیچ بزرگواری چون تقوی نیست 

 

ولا قرین کحسن الخلق            وهیچ همنشینی چون اخلاق خوش نیست 

 

ولا میراث کالادب                    وهیچ میراثی چون ادب نیست 

 

ولاقائدکالتوفیق                     وهیچ رهبری چون توفیق الهی نیست 

 

ولا تجارة کالعمل الصالح          وهیچ تجارتی چون عمل صالح نیست 

 

ولا ربح کالثواب                      وهیچ سودی چون پاداش الهی نیست 

 

ولا ورع کالوقوف عندالشبهه    وهیچ پارسایی چون پرهیز از شبهات نیست 

 

ولا زهد کالزهدفی الحرام       وهیچ زهدی چون بی اعتنایی به دنیای حرام نیست 

 

ولا علم کالتفکر                    وهیچ دانشی چون اندیشیدن نیست 

 

ولا عبادة کادائالفرائض           وهیچ عبادتی چون انجام واجبات نیست 

 

ولا ایمان کالحیائ والصبر       وهیچ ایمانی چون حیائو صبر نیست 

 

ولاحسب کالتواضع               وهیچ خویشاوندی چون فروتنی نیست 

 

ولا شرف کالعلم                 وهیچ شرافتی چون دانش نیست 

 

ولا عزکالحلم                    وهیچ عزتی چون بردباری نیست 

 

ولا مظاهرة اوثق من المشاوره وهیچ پشتیبانی مطمئن تر از مشورت کردن نیست 

 

با تشکر از سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه ُلبنان و اردن