فهرست منابع سؤالات آزمون سراسری سال 1390
نام درس | نام کتاب در سالی ـ واحدی | کد کتاب | پایه تدریس | سال چاپ | ملاحظات |
1- زبان و ادبیات فارسی | ادبیات فارسی (2 ) | 1/220 | دوم | 87 | کلیه رشته ها |
ادبیات فارسی (3 ) | 1/249 | سوم | 88 | کلیه رشتهها (غیر از علوم انسانی ) | |
زبان و ادبیات فارسی 1 و 2 | 1/283 | پیش دانشگاهی | 89 | کلیه رشته ها | |
ادبیات فارسی 3 (تخصصی انسانی ) | 2/249 | سوم | 88 | مخصوص علوم انسانی | |
زبان فارسی 3 ( تخصصی انسانی ) | 4/249 | سوم | 88 | مخصوص علوم انسانی | |
زبان فارسی 3 (غیر علوم انسانی ) | 3/249 | سوم | 88 | کلیه رشتهها )غیر از علوم انسانی ( | |
2- عربی | عربی 2 (غیر از علوم انسانی ) | 1/224 | دوم | 87 | کلیه رشتهها (غیر از علوم انسانی ) |
عربی 2 ( علوم انسانی ) | 2/224 | دوم | 87 | مخصوص علوم انسانی | |
عربی 3 ( غیر از علوم انسانی ) | 1/254 | سوم | 88 | کلیه رشتهها (غیر از علوم انسانی ) | |
عربی 3 (علوم انسانی ) | 2/254 | سوم | 88 | مخصوص علوم انسانی | |
3- فرهنگ و معارف اسلامی | قرآن و تعلیمات دینی 2 (دین و زندگی ) | 222 | دوم | 87 | کلیه رشتهها |
قرآن و تعلیمات دینی 3 (دین و زندگی ) | 251 | سوم | 88 | کلیه رشتهها | |
معارف اسلامی (دین و زندگی ) | 1/285 | پیشدانشگاهی | 89 | کلیه رشتهها | |
4- زبان انگلیسی | انگلیسی 3 | 1/252 | سوم | 88 | کلیه رشتهها |
انگلیسی 1 و 2 | 1/284 | پیش دانشگاهی | 89 | کلیه رشتهها |
ب ـ دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی
نام درس | نام کتاب در سالی ـ واحدی | کد کتاب | پایه تدریس | سال چاپ | ملاحظات |
1- ریاضیات | هندسه 1 | 2/233 | دوم | 87 | |
آمار و مدلسازی | 3/234 | دوم | 87 | ||
هندسه 2 | 4/258 | سوم | 88 | ||
ریاضیات 2 | 2/234 | دوم | 87 | ||
حسابان | 1/258 | سوم | 88 | ||
جبر و احتمال | 2/258 | سوم | 88 | ||
هندسه تحلیلی و جبر خطی | 1/294 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
حساب دیفرانسیل و انتگرال 1 و 2 | 1/295 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
ریاضیات گسسته | 1/296 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
2- فیزیک | فیزیک 1 و آزمایشگاه | 2/206 | اول | 86 | |
فیزیک 2 و آزمایشگاه | 2/226 | دوم | 87 | ||
فیزیک 3 و آزمایشگاه (ویژه ریاضی ) | 4/256 | سوم | 88 | ||
فیزیک 1 و 2 (ویژه ریاضی ) | 2/293 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
3- شیمی | شیمی 2 و آزمایشگاه | 1/227 | دوم | 87 | |
شیمی 3 و آزمایشگاه | 1/257 | سوم | 88 | ||
شیمی 1 و 2 | 1/289 | پیش دانشگاهی | 89 |
ج ـ دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی
نام درس | نام کتاب در سالی ـ واحدی | کد کتاب | پایه تدریس | سال چاپ | ملاحظات |
1- زمینشناسی | زمین شناسی | 1/262 | سوم | 88 | |
علوم زمین | 1/291 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
2- ریاضیات | هندسه 1 | 2/233 | دوم | 87 | |
ریاضیات 2 | 2/234 | دوم | 87 | ||
آمار و مدلسازی | 5/258 | سوم | 88 | ||
ریاضیات 3 (ویژه علوم تجربی ) | 3/258 | سوم | 88 | ||
ریاضیات عمومی 1 و 2 | 1/292 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
3- زیست شناسی | زیستشناسی و آزمایشگاه 1 | 1/231 | دوم | 87 | |
زیستشناسی و آزمایشگاه 2 | 1/261 | سوم | 88 | ||
زیستشناسی | 2/290 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
4- فیزیک | فیزیک 1 و آزمایشگاه | 2/206 | اول | 86 | |
فیزیک 2 و آزمایشگاه | 2/226 | دوم | 87 | ||
فیزیک 3 و آزمایشگاه (علوم تجربی ) | 3/256 | سوم | 88 | ||
فیزیک 1 و 2 (علوم تجربی ) | 1/288 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
5- شیمی | شیمی 2 و آزمایشگاه | 1/227 | دوم | 87 | |
شیمی 3 و آزمایشگاه | 1/257 | سوم | 88 | ||
شیمی 1 و 2 | 1/289 | پیش دانشگاهی | 89 |
دـ دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم انسانی
نام درس | نام کتاب در سالی ـ واحدی | کد کتاب | پایه تدریس | سال چاپ | ملاحظات |
1- ریاضیات | ریاضیات 1 | 1/211 | اول | 86 | |
آمار و مدلسازی | 3/234 | دوم | 87 | ||
ریاضی (ویژه علوم انسانی ـ علوم و معارف اسلامی ) | 6/258 | سوم | 88 | ||
ریاضی پایه | 2/292 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
2- اقتصاد | اقتصاد | 1/240 | دوم | 87 | |
3- زبان و ادبیات فارسی | تاریخ ادبیات ایران و جهان 1 | 1/246 | دوم | 87 | |
تاریخ ادبیات ایران و جهان 2 | 1/276 | سوم | 88 | ||
آرایههای ادبی | 1/280 | سوم | 88 | ||
ادبیات فارسی 1 | 2/283 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
ادبیات فارسی 2 | 3/283 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
4- زبان عربی | عربی 2 (ویژه علوم انسانی ) | 2/224 | دوم | 87 | |
عربی 3 (ویژه علوم انسانی ) | 2/254 | سوم | 88 | ||
عربی 1 و 2 | 1/316 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
5- تاریخ | تاریخ ایران و جهان 1 | 4/235 | دوم | 87 | |
تاریخ ایران و جهان 2 | 3/271 | سوم | 88 | ||
تاریخ شناسی | 1/302 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
6- جغرافیا | جغرافیای 1 | 2/225 | دوم | 87 | |
جغرافیای 2 | 4/271 | سوم | 88 | ||
جغرافیا | 2/297 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
7- علوم اجتماعی | جامعهشناسی 1 | 1/243 | دوم | 87 | |
جامعه شناسی 2 | 1/281 | سوم | 88 | ||
علوم اجتماعی (جامعهشناسی نظام جهانی ) | 1/300 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
8- فلسفه | فلسفه | 1/277 | سوم | 88 | |
فلسفه (آشنایی با فلسفه اسلامی ) | 1/317 | پیش دانشگاهی | 89 | ||
9- منطق | منطق | 277 | سوم | 88 | |
10- روانشناسی | روانشناسی | 1/268 | سوم | 88 |
تهیه محمد رضا کوثری مشاور مجتمع آموزشی امام خمینی(ره)سوریه - دمشق
الف ـ دروس عمومی
در سیره انبیاء و ائمه (ع) و سخنان و اندرزهای بزرگان دین و عرفان بسیار آمده است که برای
تربیت دینی و پرورش نیروی عشق ورزی و معرفت عمیق نسبت به خالق هستی باید به شیوه های غیر کلامی (کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم ) و به صورت عملی (کونوا دعاه الناس باعمالکم) و اکتشافی و غیر رمی (ذکر و یادآوری ) متوسل گردید و از طریق قلب به جای مغز از طریق دل به جای ذهن و از طریق عمل به جای گفتار اقدام نمود
شیخ ابو رجاء خمرکی :
هزار زبان فصیح ،با دلی آن نتوان کرد
که یک تابش درویش صاحب دل کند با هزار دل پراکنده
معاملت یک صاحب دل ،هزار کس را از بند آزاد کند
و گفت هزار کس ،یکی را زان بند آزاد نکند
امام علی (ع) :
اوضع العلم ما وقف علی السان و ادفعه ما ظهر فی الجوارح و الارکان
نازل ترین و کم ارزش ترین درجه علم آن چیزی است که در حد لسان و زبان می ایستد و برترین و رفیع ترین آن چیزی است که در جوارح و ارکان ظاهر می شود
امام علی : اول العلم الصمت ، والثانی الاستماع ،و الثالث العمل به و الرابع نشره
آغاز دانش ،سکوت است و مرحله بعد ی گوش فرادادن و وهله سوم عمل به آن و چهارم نشر و گسترش آن
تنظیم و تهیه محمد رضا کوثری مشاور مجتمع آموزشی امام خمینی (ره)سوریه - دمشق
بسمه تعالی
روش های ایجاد و تقویت تمرکز در دانش آموزان
یکی از آفت های مطالعه و یادگیری مساله نداشتن تمرکز کافی در هنگام مطالعه است موضوعی که باعث اتلاف وقت زیاد کش دار شدن زمان یادگیری و خستگی در دانش آموزان می شود از افرادی که در حال یادگیری مطلبی هستند انتظار می رود در یک زمان مشخص و البته منطقی حجم معینی از مطلب را بطور نسبتا پیوسته مطالعه کنند آن را به اتمام برسانند وبا رضایت خاطر از این فعالیت کنار بکشند در حالی که عملا در مورد بسیاری از دانش آموزان چنین اتفاقی نمی افتد و شاهد پراکندگی زیاد ،آشفتگی در هنگام مطالعه و ناپیوستگی این فعالیت هستیم گزارشات زیاد از خانواده که البته تبدیل به شکایت شده که از وضعیت فرزندشان ابراز ناراحتی میکنند و نمی دانند باید با این معضل چگونه برخورد نمایند
وجود این مساله در دانش آموزان معمولا مسبوف به سابقه است یعنی موضوعی جدید نبوده و اکثر آنها سالیان سال با همین شیوه درس خوانده اند به عبارت دیگر تمرکز مهارتی یادگرفتنی است که شرایط ایجاد آن نادیده گرفته می شود
ایجاد تمرکز منوط به فراهم کردن مجموعه ای از شرایط ذهنی ،روانی و محیطی است تا این مجموعه فراهم نشود نباید انتظار تمرکز داشت برای داشتن تمرکز بهتر است شرایط مطالعه فراهم شود مطالعه هم مانند بسیاری از فعالیت های ذهنی یا حتی جسمانی ما مستلزم رعایت آن شرایط است مثلا غذا خوردن دارای آداب خاص خود است یا ورزش کردن ،اگر ورزشکار حرفه ای هم باشید قبل از آن که وارد میدان مسابقه شوید حتما لازم است بدن خود را گرم کنید در غیر این صورت به جسم خود فشار غیر اصولی آورده وتبعات آن را باید بپذیرید یا مثلا موقع غذا خوردن اگر پیوستگی نداشته باشد یعنی چند لقمه بخورید پس از آن بروید مشغول کاری شوید باز مجددا شروع کنید اگر این رفت و آمدها چند بار اتفاق بیافتد گرچه ممکن است شما غذایتان را تمام کرده اید اما انگار غذا نخورده اید و احساس فردی که بطور پیوسته غذا خورده و سیر شده است آن احساس را ندارید
گام های ایجاد تمرکز تمرکز برای داشتن مطالعه ای موثر
گام اول : اراده به مطالعه برای اینکه کاری درست به سرانجام برسد باید مبنای محکمی داشته باشد زمانی سراغ کتاب درسی یا مطالعه برویم که آگاهانه انجام آن را پذیرفته ایم از سر خستگی یا اجبار دست به مطالعه نزنیم اگر کاری را ناقص و ضعیف شروع کنید باید نتیجه ضعیفی را انتظار داشته باشید هر فعالیتی نیازمند صرف مقدار معینی انرژی روانی یا جسمی است انرژی روانی مطالعه با اراده اولیه به این کار به وجود می آید اگر بهترین خودرو را در اختیار داشته باشید ولی سوخت آن را تامین نکنید آیا حرکتی از ماشین خواهید دید شاید شکایت دانش آموزان بخشی مربوط به این موضوع باشد اجازه ندهیم کسی ما را وادار به خواندن کند حتی اگر آن کس پدر یا مادر یا سایر افراد نزدیک خانواده باشد مطالعه ای می تواند لذت بخش باشد که آگاهانه و با اراده شخصی شما شکل گرفته باشد
گام دوم : فرض کنیم اراده اولیه را فراهم کردیم آیا کار تمام است و ما دارای تمرکز و انگیزه کافی خواهیم بود مسلما پاسخ این سوال منفی است فرض کنید آشپزی تصمیم گرفته است غذایی بپزد مواد اولیه آن را هم فراهم کرده است آیا با تامین مواد اولیه غذایش آماده می شود او باید مواد لازم را به ترتیب و با دقت خاصی از هرکدام به اندازه و به موقع درون ظرف غذا ریخته تا این مواد با کمک حرارت شکل بگیرد
پیدا کردن جایی مناسب برای درس خواندن مسلما همه فضاهای خانه برای درس خواندن یا مطالعه مناسب نیستند باید مهندسی کنیم ببینیم کجا می تواند بهترین جا باشد شاید گام اول را محکم برداشته اید اما چون جای مناسبی را انتخاب نکرده اید درجا می زنید و همه آن اراده هم به باد می رود وحیف و میل خواهد شد اگر اتاق مخصوص به خودتان را دارید از آن استفاده کنید فضاهای دیگر مورد استفاده اعضای خانواده قرار می گیرد و ممکن است مزاحم یکدیگر شوید
دانش آموزانی را سراغ داریم که هر لحظه ای در منطقه ای از فضای خانه مشغول درس خواندن هستند حوصله شان تند تند سر میرود و باید جای مطالعه شان را عوض کنند بهتر است خودمان را به نقطه ای مناسب شرطی کنیم گرچه اول کار سخت به نظر می رسد ولی اگر به خود تلقین نکنیم وزیر بار وسوسه های تغییر جا نرویم بتدریج آن را می پذیریم وپس از مدتی حتی از آن لذت خواهید برد انسان ها فرزند عادات خود هستند هیچ حکم قطعی وجود ندارد مگر ما آن را قطعی تلقی کنم اتاق مطالعه بهتر است ساده و بی پیرایه باشد پوستر نوشته های روی دیوار ،تابلوها وچیزهایی شبیه به این به شدت مخل تمرکز هستند از میز مطالعه حتی الامکان استفاده کنید نشستن روی زمین آن هم برای ساعت ها فیزیک بدن را تحت فشار قرار می دهد مجبور می شویم مرتب حالت فیزیکی خود را تغییر دهیم وخستگی جسم فرصت تمرکز را از ما خواهد گرفت
شرایط فیزیکی اتاق مثل دما ،نور ،میزان ورودی سرو صدا ،باز و بسته شدن زیاد اتاق به هر دلیل می تواند شما را از درس خواندن پشیمان کند
گام سوم :از مطالعه کردن لذت ببرید : بهتر است قبل از خواندن تکلیفمان را با موضوع درس روشن کنیم قرار نیست همه دزس ها برای ما جذاب باشد گرچه ممکن است برای بعضی ها این گونه باشد اما دروس مثل ذایقه افراد به غذا می ماند که متنوع است و هر کسی تعدادی از غذاها را خوشمزه تر از سایر غذاها می داند
اگر درسی را جذاب بدانیم معمولا کمترین مشکل را از نظر تمرکز و توجه داریم پس یکی از راه های افزایش تمرکز افزایش علاقه نسبت به آن درس است اگر محتوی ذهنی افرادی را که تمایل چندانی به یک درس خاص ندارند مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم این افراد مرتب با خود گویی های منفی خود وضع را از آن چه هست وخیم تر می کنند واین شکایت های ذهنی منافذ حافظه را کور می کند آن وقت به تایید ذهنیت های شان می گویند من که گفتم هر چه بخوانم یاد نمی گیرم ،فایده ای ندارد بهتر است فعلا از خیر آن بگذرم و چیزهایی مشابه آن بهتر است به خود بگوییم درست است که با این کتاب رفاقت خوبی ندارم ولی تلاس می کنم به تدریج با این درس آشتی کنم به اندازه ای که لازم است من برای حداقل ها هوش و استعداد آن را دارم پس بهتر است به جای غرغر کردن دست به کار شوم
گام چهارم : برای مطالعه خود مدیریت حجم و زمان را تواما داشته باشیم فرض کنیم تا گام قبلی هم پیش آمدیم حالا قبل از شروع در گوشه ای از دفتر خود زمان مورد پیش بینی و زمانی را که ممکن است صرف کنیم یادداشت کنیم و مطابق آن هم عمل کنیم یادمان باشد درس خواندن و مطالعه کردن از کارهای دشوار تالقی می شود یعنی انرژی زیادی را از ما صرف خواهد کرد به همین دلیل سعی می کنیم با کوچک ترین دلیل از زیر بار چنین تکلیفی شانه خالی کنیم زمان پیوسته مناسب برای یک دوره مطالعه 45 تا 60 دقیقه است البته این مدت با توجه به سن یا نوع درس می تواند متغیر باشد که ممکن است حتی به 2ساعت یا بیشتر از آن هم برسد اما برای دوره ابتدایی حدود 20 دقیقه برای دوره راهنمایی 30 تا 40 دقیقه و برای دوره متوسطه 45 تا 90 دقیقه یک دوره مطالعه پیش بینی می شود یک دانش آموز ممکن است در طول یک روز یک یا دو یا سه دوره وحتی بیشتر از آن داشته باشد
گام پنجم : مطالعه خود را فعال کنید مطالعه فعال یعنی با کتاب شروع به صحبت می کنیم و رابطه ما با کتاب یکطرفه نیست آن هایی که کتاب به دست می کیرند در حالی که سعی می کنند نکات و حرف های جدی تر را تشخیص دهند ، زیر نکات مهم را خط می کشند و پس از آن که مقدازی جلو می روند مرور ذهنی کرده و ناخوانده . نفهمیده از مطلب نمی گذرند به این ترتیب چطور ممکن است باز از عدم تمرکز شاکی باشند در مطالعه فعال قدم به قدم با مفاهیم کتاب حرکت می کنید برای آن که از عملکرد خود مطمئن شوید به سوالات آن قسمت پاسخ دهید یا از خودتان سوال در آورید اگر در حین خواندن نکاتی برایتان ابهام برانگیز بود برای فهم آن تلاش کنید در غیر این صورت به راحتی از خیر آن نگذرید باید تکلیف این قسمت را روشن کنید می توانید از کسانی که اطلاعات بیشتری دارند بپرسید دفترجه ای داشته باشید و نکات مبهم و غیر قابل فهم را در آن یادداشت کنید و به رفع و رجوع آن بپردازید
با قاطعیت می توان گفت همه کسانی که از عدم تمرکز شاکی هستند در یک یا چند گام بالا نکات مطرح شده را رعایت نمی کنند در حالی که از نظز حافظه ،قدرت ذهنی یا استعداد کم و کسری ندارندالبته عدم تمرکز ممکن دلایل دیگری داشته باشد که باید در مقاله و مبحث دیگری به آن پرداخت
والسلا م . محمد رضا کوثری مشاور مجتمع آموزشی امام خمینی (ره ) دمشق – سوریه
Archive of SID
اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن در ساکنان منطقه ٢ غرب تهران
دکتر حسین درگاهی
: ∗ استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهراندکتر سید منصور رضوی
: استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانفصلنامه پایش
٢٦٥
١٣٨٦
- سال ششم شماره سوم تابستان ١٣٨۶ صص ٢٧٢/٣/ تاریخ پذیرش مقاله: ١٦چکیده
اعتیاد به اینترنت موضوع تازه و جالبی است که در سال های اخیر به عنوان اعتیاد رفتار محور مورد توجه قرار گرفته است
این مطالعه بررسی مشکل اعتیاد به اینترنت و ویژگی های رفتاری، شخصیتی و جمعیتی کاربران بر حسب درجه اعتیاد آنهاست
. هدف از انجام.١٥ سال در منطقه دو غرب تهران انجام شده است
این مطالعه، ویژگی های روانشناختی و میزان اعتیاد کاربران با استفاده از ٣ نوع پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است
و
استفاده شد و
برای تحلیل آنها از روش نحلیل همبستگی استفاده گردید
در این بررسی ٣٠ درصد کاربران، به اینترنت اعتیاد داشتند و همه آنها درجات مختلفی از رفتارهای روانی اجتماعی مانند احساس
بیگانگی با خود، احساس ضعف و ناتوانی در انجا م امور، رفتار ناهنجار اجتماعی، اجتماع گریزی، درون گرایی و رفتار احساسی را از خود
نشان دادند
١٥ سال در مقایسه با سایر گرو ههای سنی بیشتر و چندین برابر است
بین اعتیاد به اینترنت در کاربران ، با احساس بیگانگی از خود و ابعاد آن و همچنین با ویژگ ی های شخصیتی درون گرا و دارای رفتار
احساسی ارتباط واضحی دیده می شود
حالت طبیعی به اعتیاد در کاربران پیش می رویم بهره جویی از فیلم، موسیقی، بازی و گفتگوی اینترنتی بیشتر م یشود
. در - این مطالعه به روش مقطعی بر روی ٧٣٢ نفر از کاربران اینترنت در سنین ٣٩. برای اند ازه گیری درجه اعتیاد،(Myers-Briggs Personality Type Introduction-MBTI) از روش یانگ، برای سنجش نوع شخصیت کاربران از شاخص نوع مایرز بریگز یا(Dean's Alienation Scales-DAS) جهت اندازه گیری میزان بیگانگی با خود از مقیاس احساس بیگانگی با خود دین. ، SPSS پس از ثبت داده ها در نر مافزار. همچنین تمایل نوجوانان به اینترنت بسیار شدیدتر از سایر گروه های سنی بود . این رابطه در مورد افراد مجرد و دانش آموزان. - دبیرستانی نیز وجود داشت . اعتیاد به اینترنت در گروه سنی ١٩. در کاربران معتاد شدید نیز بهره جویی از گفتگوی اینترنتی سه برابر کاربران است و هر چه از.با توجه به نتایج به دست آمده، تدوین برنامه های آموزشی مؤثر و ارائه روش های مشاوره به خانواده ها برای محدود کردن رشد اعتیاد به
اینترنت در بین کاربران پیشنهاد می گردد
.کلید واژه ها
: اعتیاد به اینترنت، کاربران معتاد، اینترنت زدگی، عوامل مؤثر∗
بهداشتی درمانی
تلفن
نویسنده پاسخگو: تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، کوچه فردانش، پلاک ٢١ ، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه مدیریت خدمات: ٨٨٩٦٥٦٠٨ نمابر: ٨٨٩٥١٧٧٥E-mail: hdargahi@ sina.tums.ac.ir
www.SID.ir
Archive of SID
٢٦٦
فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
مقدمه
تعداد کاربران اینترنت به طور شگفت آوری در حال افزایش است
.تا دسامبر سال ٢٠٠٢ میلادی تعداد استفاده کنندگان از اینترنت
٦٦٥ میلیون نفر گزارش شده است
حیاتی برای بسیاری از مردم کشورها به شمار می رود و از این طریق
اطلاعات ذی قیمتی به دست می آورند
امتیازها و قابلیت های فراوان، اینترنت مشکلات جدی بسیا ری را
ایجاد کرده است، مانند انبوه سازی و انفجار اطلاعات، ارائه تصویرها
و مطالب ناهنجار و محرمانه نماندن اطلاعات
اعتیاد به اینترنت با اعتیادهای دیگر شباهت نزدیکی دارد
به معنای بروز شرایطی است که در آن افراد به صورت جسمی و
روانی به یک نوع ماده خاص، به ویژه مواد مخدر وابستگی پیدا
می کنند
خاصی از رفتارهای مشکوک نیز به کار می برند، زیرا یافته ها و
نشانه های اعتیاد در این حالت نیز دیده می شود
[ ١]. امروزه اینترنت یک وسیله. با وجود این و علی رغم. جالب این است که[ ٢]. اعتیاد. بسیاری از پژوهشگران ، مفهوم اعتیاد را برای توجیه انواع. انواع غیر ماده ای.
بنابراین اعتیاد به اینترنت نیز اعتیاد رفتار محور محسوب
معتقد است واژه معتاد برای کاربران اینترنت
هم به کار گرفته می شود، زیرا نشانه های اعتیاد به اینترنت همان
ویژگی هایی را دارد که در اعتیاد به الک ل و سیگار دیده می شود
توانست اعتیاد به اینترنت را با پرسشنامه ٢٠ سؤالی بر مبنای
[٣- اعتیاد به عنوان اعتی ادهای رفتار محور طبقه بندی می شوند [ ٦« یانگ » .[ می شود[ ٧. او.
مطالعات اخیر در مورد اعتیاد به اینترنت به طور عمده بر روی
سه دسته عوامل مؤثر تأکید دارد که عبارتند از عوامل فردی، عوامل
روان شناختی اجتماعی و عوامل مربوط به اینترنت
مانند خود اتکایی با درجه پایین
رفتارهای غریزی و تمایلات آنی
١١
[ مقیاس ٥ تایی لیکرت طراحی و معرفی کند[ ٨. عوامل فردی[ ٩]، ویژگی های درون گرایی،[ ١٠ ] و نقص مهارت های ارتباطی]، عوامل اجتماعی مانند حمایت ضعیف خانواده از اعضای خود ]و عوامل روانشناختی اجتماعی که از ارتباط ضعیف بین افراد
خانواده با یکدیگر سرچشمه می گیرد
به اینترنت مانند استفاده طولانی مدت از اینترنت، دستیابی سریع و
آسان به آن و داشتن مهارت های بالا در استفاده از آن همگی در
[ ١٢ ] و سرانجام عوامل مربوط.[
تا کنون چندین مطا لعه در مورد ارتباط اعتیاد به اینترنت با
احساس
بیگانگی با خود را عدم تعادل و تطابق بین انتظارات و پاداش های
دریافت شده یا بین داده ها و ستانده ها توسط یک فرد در جامعه
می داند
مختلف دارد که عبارتند از
معنی و بی اهمیت بودن، بروز رفتار ناهنجار اجتماعی، اجتماع
اعتیاد به اینترنت تأثیر دارند[ ١٣« سیمن » .[ احساس بیگانگی با خود انجام شده است [ ١٤. بر مبنای این نظریه، احساس بیگانگی با خود شش بعد: ضعف و ناتوانی، احساس پوچی و بی«
توانست ابعاد ذکر شده بالا را مورد سنجش قرار دهد ومقیاس
دین » گریزی، بیگانگی فرهنگی و انزواطلبی [ ١٥ ]. چندین سال بعد.
[ جدیدی را برای آزمون احساس بیگانگی با خود به وجود آورد [ ١٦(
که عمدتًا در حیطه های آموزشی و خانوادگی به کار
می رود به ابعاد کوچک تری شامل ضعف و ناتوانی در انجام امور،
Dean's Alienation Scales) مقیاس احساس بیگانگی با خود دینDAS یا.
سایر مطالعات شامل مطالعه درباره ارتباط اعتیاد به اینترنت با
صفاتی مانند اتکا به نفس، بی نیاز بودن از تعریف و تمجید و
اعتقاد دارد معتاد ان به اینترنت افرادی
[ رفتار ناهنجار اجتماعی و اجتماع گریزی تقسیم شده است[ ١٧« کیم » . انزواطلبی است«
هم عنوان کرد که هر قدر احساس بیگانگی با خود و اضطراب و
تنش در کاربران رایانه ای بیشتر باشد، این افراد اعتیاد بیشتری به
ایجاد رابطه از این طریق پیدا می کنند
کاربران رایانه ای که دارای شخصیت درون گرا هستند در مقایسه با
افراد برون گرا ب یشتر گفتگوی اینترنتی می کنند و افرادی که
شخصیت احساسی و هیجانی دارند در مقایسه با شخصیت های
تفکرگرا و عقلایی بیشتر از خدمات پست الکترونیک و داده های
رایانه ای به صورت حرفه ای استفاده می کنند
انجام این مطالعه بررسی اعتیاد به اینترنت بر روی کاربران و عوامل
مؤثر بر آن است
اعتیاد آنها نقش دارد و ویژگ یهای رفتاری معتادان و عوامل
جمعیتی و ویژگی های شخصیتی آنها مورد بررسی قرار م یگیرد
کانگ » .[ هستند که از اتکا به نفس پائین تری برخوردار هستند [ ١٨[ ١٩ ]. بر مبنای مطالعه کانگ[ ٢٠ ]. بنابراین هدف از. در این پژوهش عوامل مرتبط با کاربران که در.مواد و رو ش کار
اس ت که یک
اختلال روانشناختی است که با تاب و تحمل فرد و گوشه گیری او
در ارتباط است
تشکیل می دهند که برابر معیار پرسشنامه یانگ نمره نهایی وضعیت
٨٠
متغیرهای مستقل نیز در این بررسی عبارت بودند از سن، جنس،
وضعیت تأهل، شغل، میزان تحصیلات، مشکلات روانی اجتماعی
« اعتیاد به اینترنت » متغیر وابسته در این مطالعه. در این مطالعه افراد معتاد به اینترنت کسانی را(اعتیاد شدید) است. - ٥٠ (اعتیاد خفیف) و ١٠٠ - آنها برابر ٧٩www.SID.ir
Archive of SID
٢٦٧
اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن
... حسین درگاهی و سید منصور رضوینظیر احساس بیگانگی با خود، احساس ضعف و ناتوانی در انجام
امور، رفتار ناهنجار اجتماعی، انزواطلبی، درون گرایی و تفوق رفتار
احساس بر رفتار منطقی، زمان استفاده و محل اتصال به اینترنت و
سرانجام نوع برنامه اینترنتی
.گرد آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه به کمک
سه پرسشنامه جداگانه به همراه سؤالات جمعیت شناختی صورت
گرفت
تعداد ٢٠ سؤال بر مبنای مق یاس ٥ تایی لیکرت با استفاده از آزمون
اعتیاد به اینترنت یانگ
پرسشنامه، پاسخگویان درخصوص هر یک از سؤالات مطرح شده
یکی از اعداد ١تا ٥
گاهگاهی
معیار سازگاری با حالت خود انتخاب نمودند و پس از تعیین نمره
نهایی، وضعیت کاربران مورد مطالعه به صورت زیر مشخص گردید
٥٠
٨٠
برای اندازه گیری میزان احساس بی گانگی با خود در کاربران
در سه بعد احساس ضعف و ناتوانی در
انجام امور ، رفتار ناهنجار اجتماعی و اجتماع گریزی استفاده شد
پرسشنامه نوع سوم برای سنجش شخصیت کاربران اینترنت مورد
شاخص نوع مایرز بریگز
که
. برای اندازه گیری اعتیاد به اینترنت، پرسشنامه ای مبتنی بر[ ٨] طراحی و تدوین گردید. در این(هرگز = ١نمره، به ندرت = ٢ نمره،= ٣ نمره، اغلب = ٤ نمره و همیشه = ٥ نمره ) را به عنو ان= اعتیاد - ٢٠ = کاربر طبیعی، امتیاز برابر ٧٩ - (امتیاز برابر ٤٩= اعتیاد شدید). - خفیف و امتیاز برابر ١٠٠DAS اینترنت از پرسشنامه. در» مطالعه از«(Myers-Briggs-Personality-Type-Introduction-MBTI)شخصیت را به چهار نوع درون گرا
تقسیم می کند بهره برداری به عمل آمد
اطلاعات ابتدا یک جلسه توجیهی برای پرسشگران در مورد نحوه
تکمیل پرسشنام هها و ارائه سایر اطلاعات ضروری تشکیل شد
/ برون گرا و منطقی / احساسی[ ٢١ ]. برای جمع آوری.برای تعیین ضریب پایایی و روایی پرسشنامه ها نیز روش های
و تناسب یا همبستگی
مورد استفاده قرار گرفت
(Test-Re-test) آزمون آزمون مجدد. روش (Internal Consistency)آزمون آزمون مجدد به وسیله همان مجموعه پاسخگویان
اندازه گیری می شود
پرسشنامه ها را در روزهای مختلف تکمیل می کنند تا معلوم گردد
که پاسخ ها چقدر ثبات دارند و سپس ضرایب همبستگی برای
مقایسه دو مجموعه پاسخ محاسبه می گردند
بزرگتر از ٧٠ درصد باشد ، قابلیت اطمینان پرسشنامه خوب تلقی
می شود
. به این صورت که همان پاسخگویان. اگر ضرایب مساوی یا.روش تناسب
است که در ارزیابی پرسشنامه ها به کار می رود و نشان می دهد
چقدر عبارات مختلف یک مفهوم را اندازه گیری کرده و بر روی آن
متمرکز می شوند
٠ یا بیشتر
(همبستگی) داخلی، یک معیار رایج سایکومتریک. این اندازه گیری به وسیله ضریب آلفا کرونباخ/ انجام می شود و معمو ً لا ضرایب قابل اطمینان ٧.[
بنابراین برای تعیین روایی پرسشنامه ها و تعیین ثبات آنها از
١٥ سال که
حداقل هفته ای یک بار از اینترنت استفاده می کردند ، به طور
تصادفی بهره گرفته شد و پرسشنامه ها توسط آنها تکمیل و ضرایب
همبستگی برای محاسبه در مجموع دو پاسخ محاسبه و ضریب
همبستگی بیشتر از ٧٠ درصد به دست آمد
٠ و ضریب پایایی
٠، در
٠ و در بعد اجتماع
٠ بود
در این مطالعه که به روش مقطعی انجام شد، چهارچوب نمونه
را خانوارهای ساکن در منطقه ٢ شهرداری تهران تشکیل
می دادند
منطقه که دارای رایانه متصل به اینترنت ب ودند و در آن خانوار افراد
١٥ سال که در هفته حداقل یک بار از اینترنت استفاده
می کردند شناسایی و به هر خانواده به تعداد کاربران پرسشنامه
اعتیاد به اینترنت یانگ تحویل و در نتیجه ٧٣٢ پرسشنامه تکمیل
شده، پس از سه بار مراجعه در هفته به منازل جمع آوری گردید
هستند[ ٢٢- تعداد ٥٠ نفر از همان پاسخگویان در سنین ٣٩. ضریب پایانی/ پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ برابر ٨٨/ در بعد ضعف و ناتوانی با ٨ سؤال برابر ٨٦ DAS پرسشنامه/ بعد رفتار ناهنجار اجتماعی با ٤ سؤال برابر ٧٧. / گریزی با ٨ سؤال برابر ٨٨. خانوارهای موجود در خیابان های اصلی و متراکم این-٣٩.پس از ثبت و تحلیل این پرسشنامه ها و شناسایی کاربران معتاد به
و مایرز بریگز پس از مراجعه به منازل
آنها تحویل و پس از تکمیل جمع آوری گردید
برای تحلیل آنها از آنالیز همبستگی
استفاده گردید
DAS اینترنت، پرسشنامه. پس از ثبت تمامیSPSS اطلاعات در نرم افزار.یافته ها
در این مطالعه ٧٣٢ نفر شرکت نمودند که بیشتر آنها مذکر، در
سنین ٣٠ تا ٣٩ ساله و مجرد بودند و از نظر میزان تحصیلات ، اکثرًا
تحصیلات دانشگاهی داشته و از نظر شغلی نیز یا کارمند بوده و یا
شغل آزاد داشتند
١ آورده شده است
. اطلاعات کامل جمعیتی کاربران در جدول شماره.www.SID.ir
Archive of SID
٢٦٨
فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
جدول شماره ٢ نشانگر توزیع فراوانی مطلق و نسبی کاربران مورد
مطالعه بر حسب سن از نظر اعتیاد به اینترنت است
مشاهده می شود بین حد اعتیاد و سن کاربران اینترنت مورد مطالعه
رابطه معنی داری وجود دارد
معتاد هستند و ٢٦ درصد نیز اعتیاد ضعیف دارند
به وضوح در گروه های سنی کاربران مورد مطالعه قابل تشخیص و
١٥ سال
همچنین نتایج به
دست آمده نشان داد که تما یل به اعتیاد به اینترنت در گروه های
مجرد و دانش آموزان دبیرستان نسبت به سایر گروه ها بیشتر است
. همانگونه که. ٤ درصد از کاربران , شدیدًا به اینترنت. اعتیاد به اینترنت) به اینترنت بسیار - تمایز است . تمایل نوجوانان (سنین ١٩.(P<٠/ شدیدتر از سایر گروه های سنی است ( ٠٠١.در جدول شماره ٣ مشاهده می شود اعتیاد به اینترنت با احساس
چنانچه این رفتار از
نظر شدت به سه گروه خفیف، متوسط و شدید نی ز تقسیم بندی
شود باز هم این ارتباط دیده می شود
احساس ضعف و ناتوانی در
انجام امور، رفتارها هنجار اجتماعی و اجتماع گریزی هر یک با
اعتیاد به اینترنت رابطه دارند
.(P=٠/ بیگانگی از خود رابطه نزدیکی دارد ( ٠٠١. با توجه به ابعاد احساس,DAS بیگانگی از خود در پرسشنامه.همچنین در جدول شماره ٤ نیز با استفاده از پرسشنامه
مایرز بریگز ارتباط بین شخصیت های درون گرایی و داشتن رفتار
احساسی با اعتیاد به اینترنت به نمایش در آمده است
.جدول شماره ١
- توزیع فراوانی مطلق و نسبی ویژگ یهای دموگرافیک کاربران اینترنت مورد مطالعهمتغیر تعداد درصد
سن
(سال)٢٣ ١٦٨ ١٥
٣٦
٤٠
-١٩/١ ٢٦٥ ٢٠-٢٩/٩ ٢٩٩ ٣٠-٣٩جنس
٥٢
٤٧
/٥ مذکر ٣٨٥/٥ مؤنث ٣٤٧وضعیت تأهل
٦٦ مجرد ٤٨٣
٣٤ متاهل ٢٤٩
شغل
٥٤
١٩
١٤ دانشجو ١٠٣
١٢
/٢ کارمند و شغل آزاد ٣٩٧/٦ دانش آموز دبیرستان ١٤٣/٢ خانه دار ٨٩میزان تحصیلات
٣٤
٥٩ فوق دیپلم و کارشناسی ٤٣١
٦
/٧ دیپلم و زیر دیپلم ٢٥٤/٣ بالاتر از کارشناسی ٤٧جدول شماره ٢
- توزیع فراوانی مطلق و نسبی کاربران مورد مطالعه از نظر اعتیاد به اینترنت بر حسب سن٣٠ سال جمع
حد اعتیاد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
٢٦ ١٩٠ ٢٠ ٦٢ ٢٣ ٦١ ٤٠ خفیف ٦٧
٤ ٢٦ ٣ ٩ ٢ ٥ ٧ شدید ١٢
٧٠ ٥١٦ ٧٦ ٢٢٨ ٧٥ ١٩٩ ٥٣ طبیعی ٨٩
١٠٠ ٧٣٢ ١٠٠ ٢٩٩ ١٠٠ ٢٦٥ ١٠٠ جمع ١٦٨
- ٢٠ سال ٣٩ - ١٥ سال ٢٩ - سن ١٩P<
٠/٠٠١www.SID.ir
Archive of SID
٢٦٩
اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن
... حسین درگاهی و سید منصور رضویجدول شماره ٥
اینترنت مورد مطالعه را از نظر شدت اعتیاد به اینترنت با زمان،
محل و نو ع استفاده از ایننترنت نشان می دهد
به اینترنت در مقایسه با کاربران طبیعی از نظر نوع استفاده از
اینترنت با یکدیگر تفاوت دارند
(قسمت های الف، ب و ج )، توزیع فراوانی کاربران. به عبارتی معتادین.همانگونه که در این جدول مشاهده می شود بیشتر کاربران
طبیعی شب ها از اینترنت استفده می کنند و در مدرسه به اینترنت
وصل می شوند، در حالی که از نظر نوع استفاده بیشترین مورد
مربوط به پست الکترونیک و کمترین آن گفتگوی اینترنتی است
.بهره جویی از برنام ه های علمی تخصصی اینترنت در کاربران
طبیعی حدود سه برابر بیشتر از معتادین به اینترنت و بالعکس
میزان بهره جویی معتادین شدید ا ز گفتگوی اینترنتی بیش از سه
برابر کاربران طبیعی است
به حالت اعتیاد پیش می رویم، میزان استفاده از پست الکترونیک و
برنامه های علمی تخصصی کمتر و استفاده از فیلم، موسیقی، بازی
. در یک نگاه کلی، هر چه از حالت طبیعی.(
P=٠/ و گفتگوی اینترنتی بیشتر م یشود( ٠٥جدول شماره ٣
- توزیع فراوانی شدت رفتار روانی - اجتماعی در کاربران دارای اعتیاد به اینترنتشدت خفیف متوسط شدید جمع
رفتار روانی اجتماعی تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد درصد تعداد
P
٠
٠
٠
٠
/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٣ ٦ ١٢ ٢٧ ٨٥ احساس بیگانگی با خود ١٨٣/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٣ ٦ ١٧ ٣٧ ٨٠ احساس ضعف و ناتوانی در انجام امور ١٧٣/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٤ ٨ ٢٩ ٦٣ ٦٧ رفتار ناهنجار اجتماعی ١٤٥/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٢ ٤ ١٣ ٢٨ ٨٥ اجتماع گریزی ١٨٤جدول شماره ٤
- توزیع فراوانی نوع شخصیت در کاربران دارای اعتیاد به اینترنتشدت خفیف متوسط شدید جمع
نوع شخصیت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد درصد تعداد
P
<
٠/٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٣١ ٦٧ ٣٨ ٨٢ ٣١ درون گرایی ٦٧<
٠/٠٥ ١٠٠ ٢١٦ ٢٩ ٦٣ ٤١ ٨٨ ٣٠ داشتن رفتار احساسی ٦٥P<
٠/٠٥جدول شماره ۵
زمان استفاده از اینترنت در کاربران اینترنتی مورد مطالعه
(الف)- توزیع شدت اعتیاد به اینترنت بر حسبزمان استفاده از اینترنت صبح تا ظهر بعداز ظهر شب
شدت اعتیاد به اینترنت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
٢٦
٣١ ٦٧ ٥٠
٦٤ ٢٧ ٢٤ ١٠ ١٢ اعتیاد شدید ٥
/٢ ١٢٥ ٥٣/٨ ٢٥٦ ٢٠ کاربران طبیعی ٩٥/٨ ١٠٨ ١٨/٢ اعتیاد خفیف ٣٩P<
٠/٠١جدول شماره ۵
محل اتصال به اینترنت در کاربران اینترنتی مورد مطالعه
(ب)- توزیع شدت اعتیاد به اینترنت بر حسبمحل اتصال به اینترنت اداره یا شرکت منزل دانشگاه مدرسه کافی نت
شدت اعتیاد به اینترنت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
٥ ٢٥ ٣٨ ١٨٠ ٨ ٣٨ ٣٣ ١٥٨ ١٦ کاربران طبیعی ٧٥
٤ ١٠ ٢١ ٤٥ ١٠ ٢١ ٤٥ ٩٦ ٢٠ اعتیاد خفیف ٤٢
٢ ١ ١٤ ٦ ١٤ ٦ ٥٣ ٢٨ ١٧ اعتیاد شدید ٧
P<
٠/٠٠١www.SID.ir
Archive of SID
٢٧٠
فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
جدول شماره ۵
نوع استفاده از اینترنت در کاربران اینترنتی مورد مطالعه
(ج)- توزیع شدت اعتیاد به اینترنت بر حسبنوع استفاده پست الکترونیک اخبار فیلم و موسیقی بازی علمی تخصصی گفتگو سایر
شدت اعتیاد به اینترنت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
٨ ٣٨ ١٣ ٦٢ ٥٣ ٢٥٢ ٣٤ ١٦٢ ٤٤ ٢١٢ ٦٠ ٢٨٥ ٨٩ کاربران طبیعی ٤٢٥
١٢
٢٢ ٩ ٤٢
/٦ ٢٧ ٢٦ ٥٧ ٢٢ ٤٧ ٤٥/٤ ٩٧ ٥٣/٢ ١١٤ ٤٩/١ ١٠٥ ٨٥ اعتیاد خفیف ١٨٣/٨ ١٨ ١٩ ٨ ٥٠ ٢١ ٧١ ٣٠ ٥٢ ٢٢ ٨٣/٣ اعتیاد شدید ٣٥بحث و نتیجه گیری
اعتیاد باعث نابودی انسان ها و دوستی و صمیمیت بین آنها
می شود، اعتیاد به اینترنت نیز از این قاعده مستثنی نیست
این مقاله وضعیت کلی اعتیاد به اینترنت و مشکلات ناشی از آن، با
تأکید بر عوامل جمعیتی و ویژگی های رفتاری و شخصیتی معتادان
به اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است
[ ٢١ ]. در.١٥ سال
به اینترنت در مقایسه با سایر گروه های سنی بیشتر است و اعتیاد
خفیف و شدید نیز در این گروه سنی نسبت به سایر گروه ها بیشتر
یا چندین برابر است
ملی کره جنوبی انجام شد مشخص گردید که تمایل نوجوانان به
اعتیاد به اینترنت بسیار جدی تر از سایر گروه های سنی مورد مطالعه
است
مشکل اجتماعی ج دی در این کشور محسوب می شود
معتاد به اینترنت به تدریج نیروی کار این کشور را تشکیل خواهند
- با توجه به نتایج مشخص گردید تمایل کاربران بین ١٩. در مطالعه ای که در سال ١٩٩٨ در دانشگاه. این موضوع دلالت بر این دارد که اعتیاد به اینترنت یک. زیرا نوجوانان.[
یکی دیگر از مهم ترین یافته ها در کاربران مورد مطالعه ارتباط
اعتیاد به اینترنت با احساس بیگانگی با خود در آنهاست
بین اعتیاد به اینترنت د ر بین کاربران با احساس ضعف و ناتوانی در
انجام امور، داشتن رفتار ناهنجار اجتماعی و اجتماع گریزی ارتباط
این ارتباط بین کاربران معتاد
به اینترنت با انواع شخصیت های درون گرا و دارای رفتار احساسی
داد[ ٢٣. همچنین.(P=٠/ واضحی مشاهده می شود( ٠٠١.(
همچنین اعتیاد به اینترنت با صفاتی مانند احساس ضعف و
٢٤
هم گزارش کرد که هر قدر احساس بیگانگی با خود
در کاربران اینترنت بیشتر باشد، این افراد اعتیاد بیشتری به اینترنت
P<٠/ نیز به چشم می خورد( ٠٥]. علاوه - ناتوانی در انجام امور و اجتماع گریزی ارتباط دارد [ ٢٥« گانگ » بر این.[
در یکی از مطالعات انجام شده در کشور کره جنوبی مشخص شد
که در دانش آموزان دبیرستانی ، اعتیاد به اینترنت با احساس
بیگانگی با خود ارتباط دارد
درجه شدید، متوسط و خفیف گروه بندی می شود باز هم این
پیدا می کنند[ ١٩. حتی هنگامی که این صفت به سه.[
دیگر یافته های به د ست آمده در مطالعه حاضر ارتباط اعتیاد به
اینترنت با تیپ های شخصیتی درون گرا و دارای رفتار احساسی
نیز گزارش شده
است
انتخاب متن از اینترنت :محمد رضا کوثری مجتمع آموزشی امام خمینی(ره)سوریه دمشق
تست اعتیاد به اینترنت
) یکی از معتبرترین تست های مربوط به سنجش اعتیاد IATتست اعتیاد به اینترنت(
اینترنتی است که توسط دکتر کیمبرلی یانگ ابداع شده است در تست اعتیاد هرچه
نمره شما بیشتر باشد اعتیاد شما به اینترنت شدید تر است نمرات هم به ترتیب از یک
تا پنج هستند در پایان باید مجموع نمراتی را که به بیست پرسش زیر می دهید جمع
بزنید
یک- چقدر بیشتر از آن چه که قصد دارید در اینترنت می مانید
1-به ندرت □ 2- گاه گاهی□ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
دو- چقدر به خاطر آنلاین ماندن ،اعضای خانواده را نادیده گرفته اید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
سه –چقدر اینترنت را به بودن با همسرتان ترجیح می دهید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
چهار- چقدر از طریق اینترنت ،با کاربران دیگر رابطه برقرار می کنید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
پنج – چقدر دیگران از شما ،به خاطر میزان آنلاین بودن تان شاکی هستند
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
شش- چقدر به خاطر اینترنت ،نمرات و کارهایتان در مدرسه افت کرده است
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
هفت – چقدر ایمیل هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می کنید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
هشت- چقدر عملکرد کاری و بهره وری شما ،به خاطر اینترنت آسیب دیده است
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
نه –وقتی از شما می پرسند که چه کارهایی راآنلاین انجام می دهید ،چقدر در موضع
تدافعی یا پنهان کاری قرار می گیرید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
ده- چقدر افکار آزار دهنده در زندگی را با افکار آرام بخش در اینترنت خنثی می کنید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
یازده –چقدر وقتی در اینترنت هستید ،احساس می کنید توان پیش بینی امور را دارید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
دوازده – چقدر فکر می کنید زندگی بدون اینترنت ،چیزی کسالت آور ،تهی و بی لذت است
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
سیزده- چقدر وقتی کسی هنگام آنلاین بودن مزاحم شما می شود ،غر می زنید ،فریاد می زنید یا عصبانی می شوید
1-به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه
چهارده –چقدر به خاطر قطع نکردن اینترنت ،دچار بی خوابی هستید
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
پانزده –چقدر فکر می کنید به خاطر آفلاین حواس پرتی دارید ،ولی در حالت آنلاین بهتر هستید
1- به ندرت □ 2-گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
شانزده –چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به کار می برید :فقط چند دقیقه مونده الان میام
1- به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
هفده –چقدر سعی کرده اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و موفق نشده اید
1-به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4- به کرات □ 5- همیشه □
هجده –چقدر سعی دارید میزان آنلاین بودنتان را از دیگران مخفی کنید
1-به ندرت □ 2-گاه گاهی □ 3- غالبا □ 4-به کرات □ 5- همیشه □
نوزده- چقدر میزان آنلاین بودن را به بیرون رفتن با دیگران ترجیح می دهید
1-به ندرت □ 2- گاه گاهی □ 3-غالبا □ 4-به کرات □ 5-همیشه □
بیست- چقدر وقتی آفلاین هستید ،احساس افسردگی و عصبیت دارید که با آنلاین شدن از بین می رود
1-به ندرت □ 2-گاه گاهی □ 3-غالبا □ 4-به کرات □ 5-همیشه □
............................................................................................................
نتایج
جمع نمرات بین 20 تا 49 = کاربر معمولی هستید
جمع نمرات بین 50 تا 79 = دارید دچار مشکل اعتیاد اینترنتی می شوید ،مراقب باشید
تهیه و تنظیم :محمدرضا کوثری مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) سوریه -دمشق
جمع نمرات بین 80 تا 100 = شما به اکثر پرسش ها ،نمرات 4یا 5 داده اید شما دچار اعتیاد اینترنتی هستید و باید مشکل تان را در اسرع وقت حل کنید واقعا فکر کنید که اگر در پرسش دوم جواب شما 4 بوده است چه بر سرخودتان آورده اید