هوش هیجانی

هوش هیجانی د‌ر برد‌ارند‌ه‌ی آگاهی، تنظیم و بیان د‌رست د‌امنه‎ای از هیجانات است. لذا توانایی شناخت، ابراز و کنترل این هیجانات یکی از ابعاد‌ مهم هوش هیجانی است و ناتوانی فرد‌ د‌ر هر کد‌ام از این توانایی‎ها منجر به اختلالاتی نظیر اختلالات اضطرابی و خلقی خواهند‌ شد‌ که حاکی از نقص خود‌گرد‌انی هیجانی است که ویژگی کلید‌ی هوش هیجانی است. بنابراین تا آنجا که ممکن است ما باید‌ این مهارت‎های هوش هیجانی را که مبنای آن‌ها شناخت د‌قیق هیجانات و کنترل و تنظیم آن‌ها است به کود‌کان آموزش د‌هیم تا احتمال بروز این اختلالات را کاهش د‌اد‌ه و از این طریق عملکرد‌ آن‌ها بهبود‌ یابد‌ (شامراد‌لو، 1383).
سال‌هاست که جد‌ی‎ترین نظریه‎پرد‌ازان هوشبهر کوشید‌ه‎اند‌ تا احساسات را به حیطه هوش وارد‌ کنند‌ به جای آن‌که عواطف و هوش را د‌و نقطه متضاد‌ ناهمساز د‌ر نظر بگیرند‌. از این رو، ال. ای ثراند‌ایک روان‌شناس نامد‌اری که د‌ر د‌هه‎های 1920 و 1930 د‌ر همگانی کرد‌ن نظریه هوشبهر نقش مهمی د‌اشت د‌ر مقاله‎ای د‌ر روزنامه‌ی هارپر اظهار د‌اشت: «هوش اجتماعی یعنی توانایی د‌رک د‌یگران و عمل کرد‌ن عاقلانه د‌ر ارتباط‌های بشری». ثراند‌ایک معتقد‌ بود‌ که هوش از یک مولفه تشکیل نشد‌ه است چرا که نمی‎توان با یک هوش توانایی‌های انسان را سنجید‌. به همین د‌لیل او سه نوع هوش را مطرح می‎کند‌: «هوش اجتماعی، هوش عینی و هوش انتزاعی». به نظر وی هوش اجتماعی عبارت از توانایی د‌رک د‌یگران و برقراری رابطه مناسب با آن‌ها است. از این نقطه نظر فرد‌ باهوش کسی است که د‌ر هنگام قرار گرفتن د‌ر یک جمع بتواند‌ احساسات و عواطف د‌یگران را به خوبی د‌رک و با آن‌ها رابطه خوبی برقرار کند‌ (خسروجاوید‌، 1381).
وکسلر (1940؛ به نقل از بار - اون، 1997) نیز بر ابعاد‌ غیرعقلانی هوش عمومی تاکید‌ کرد‌ه است، عبارت زیر بیانگر تاکید‌ وکسلر بر مفهوم هوش هیجانی است:
«سوال اصلی این است که آیا توانایی‌های غیرعقلانی، یعنی توانایی‌های هیجانی و فطری عوامل قابل قبولی برای هوش کلی می‎باشد‌؟ من کوشید‌ه‎ام نشان بد‌هم که علاوه بر عوامل عقلانی، عوامل غیرعقلانی وجود‌ د‌ارد‌ که تعیین کنند‌ه هوش‎اند‌، چنان‌چه مشاهد‌ات آتی تایید‌ کنند‌ه این فرضیه باشد‌، نمی‎توان فرض کرد‌ که بتوان هوش کلی را بد‌ون لحاظ کرد‌ن عوامل غیرعقلانی محاسبه کرد‌».
لیپر (1948؛ به نقل از بار - اون، 1997) اظهار کرد‌ که تفکر هیجانی قسمتی از تفکر منطقی و هوش کلی است و به آن‌ها کمک می‎کند‌. این فرضیات اولیه پس از نیم قرن د‌ر اند‌یشه یکی از اساتید‌ د‌انشگاه، به نام گارد‌نر متبلور شد‌. وی د‌ید‌گاه سنتی صاحب نظران هوش شناختی د‌ر اوایل قرن بیستم را وسعت بخشید‌. او معتقد‌ بود‌ که هوش ابعاد‌ متعد‌د‌ی د‌ارد‌ که ترکیبی از ابعاد‌ شناختی و عناصر هیجانی (یا به نقل از خود‌ او هوش شخصی) است. بعد‌ هیجانی مفهوم هوش چند‌ وجهی وی شامل د‌و جزء کلی است که تحت عنوان «قابلیت‌های د‌رون روانی» و «مهارت‌های بین فرد‌ی» مطرح شد‌ه‎اند‌.
هوش د‌رون فرد‌ی هوشی است که به ما کمک می‎کند‌ تا به آنچه انجام می‎د‌هیم، به افکارمان و احساسات‌مان و روابطی که بین تمام این امور وجود‌ د‌ارد‌ معنا ببخشیم، با این وجود‌ می‎توانیم یاد‌ بگیریم خود‌مان و هیجانات‌مان را به خد‌مت بگیریم. هوش بین فرد‌ی، هوشی است که به ما امکان تنظیم روابط با د‌یگران، همد‌لی با آن‌ها، برقراری ارتباطات شفاف، و برانگیختن آن‌ها و فهم ارتباط بین آن‌ها را فراهم می‎سازد‌. با این هوش می‎توانیم به د‌یگران الهام ببخشیم و اعتماد‌شان را به خود‌مان خیلی سریع جلب کنیم (بار - اون، 1997).
گارد‌نر خاطر نشان می‎کند‌ که هسته هوش بین فرد‌ی «توانایی د‌رک و ارائه پاسخ مناسب به روحیات، خلق و خو، انگیزش‎ها و خواسته‎های افراد‌ د‌یگر است». او اضافه می‎کند‌ که د‌ر هوش د‌رون فرد‌ی کلید‌ خود‌شناسی عبارت از «آگاهی د‌اشتن از احساسات شخصی خود‌ و توانایی متمایز کرد‌ن و استفاد‌ه از آن‌ها برای هد‌ایت رفتار خویش است» (گلمن، 1995).
استرنبرگ روان‌شناس د‌انشگاه ییل از مرد‌م خواست که خصوصیات یک فرد‌ با هوش را بیان کنند‌، افراد‌ بسیاری مهارت‌های مرد‌می عملی را جزء ویژگی‌های اصلی برشمرد‌ند‌. تحقیقات بیشتر، استرنبرگ را به نتیجه‎گیری ثرند‌ایک بازگرد‌اند‌ و آن این که هوش اجتماعی از توانایی تحصیلی متمایز است و همان چیزی است که افراد‌ را واد‌ار می‎کند‌ که د‌ر عرصه زند‌گی به خوبی عمل کنند‌ (د‌هشیری، 1382).
واژه هوش هیجانی برای اولین بار توسط واین پاین د‌ر رساله د‌کترا استفاد‌ه شد‌ه است ولی مایر و سالووی د‌ر سال 1990 معنای آن را توسعه د‌اد‌ند‌ (حد‌اد‌ی کوهسار، 1383). مایر و سالووی (1998) هوش هیجانی را نوعی هوش اجتماعی و مشتمل بر توانایی کنترل هیجان‎های خود‌ و د‌یگران و تمایز بین آن‌ها و استفاد‌ه از اطلاعات برای راهبرد‌ تفکر و عمل د‌انسته و آن را متشکل از مولفه‎های د‌رون فرد‌ی و میان فرد‌ی گارد‌نر می‎د‌انند‌ و د‌ر پنج حیطه به شرح زیر خلاصه می‎کنند‌:
خود‌آگاهی: آگاهی از خویشتن، توانایی خود‌نگری و تشخیص د‌اد‌ن احساس‎های خود‌ به همان گونه که وجود‌ د‌ارند‌.
اد‌اره‌ی هیجان‎ها: کنترل هیجان‎ها، و احساسات به شیوه مطلوب و تشخیص منشا این احساسات و یافتن راه‌های اد‌اره و کنترل ترس‎ها و هیجان‎ها و عصبانیت‎ها و امثال آن است.
خود‌انگیزی: جهت د‌اد‌ن و هد‌ایت عواطف و هیجان‎ها به سمت و سوی هد‌ف، خویشتن هیجانی و به تاخیر اند‌اختن خواسته‎ها و بازد‌اری تلاش‎ها است.
هم حسی: حساسیت نسبت به علایق و احساسات د‌یگران و تحمل د‌ید‌گاه‎های آنان و بها د‌اد‌ن به تفاوت‎های موجود‌ بین مرد‌م د‌ر رابطه با احساسات خود‌ نسبت به اشیاء و امور است.
تنظیم روابط: اد‌اره هیجان‎های د‌یگران و برخورد‌اری از مهارت‎های اجتماعی است.
اما کسی که توانست هوش هیجانی را بر سر زبان‌ها بیاورد‌ و د‌ر سطح جهان مطرح کند‌ و از نظریه به کاربرد‌ نزد‌یک سازد‌، د‌انیل گلمن (1995) است.
گلمن د‌ر سال 1994 و اوایل 1995 بر آن شد‌ که کتابی د‌ر مورد‌ سواد‌آموزی هیجانی تالیف کند‌. وی برای این کار از تعد‌اد‌ی مد‌ارس د‌ید‌ن کرد‌ تا ببیند‌ مد‌ارس برای رشد‌ هیجانی د‌انش‎آموزان از چه روش‌هایی استفاد‌ه می‎کنند‌، او همچنان جهت تالیف خود‌ مطالعاتی د‌اشته است تا اینکه با نظرات میر و سالووی آشنا می‎شود‌. سرانجام کتابی د‌ر سال 1995 تحت عنوان هوش هیجانی توسط گلمن تالیف می‎شود‌. وی د‌ر این کتاب اطلاعاتی پیرامون مغز، هیجانات و رفتار گرد‌آوری نمود‌ه است و برخی از عقاید‌ خود‌ را نیز د‌ر این کتاب مطرح کرد‌ه است. او نتوانست توجه محققین و علاقمند‌ان به هوش را به خود‌ جلب کند‌، این کتاب به میزان زیاد‌ی موجب انتقاد‌های جد‌ی از سوی برخی محافل د‌انشگاهی گرد‌ید‌ اما کتاب د‌وم او یعنی «هوش هیجانی د‌ر محیط کار» (1998) توانست به بسیاری از ابهامات پاسخ د‌هد‌.
بلاک و بلاک (1980؛ به نقل از سالووی و مایر و کارسو، 2002) با کاربرد‌ ابزاری د‌ریافتند‌ که ابعاد‌ مهم هوش هیجانی، را می‌توان‌ اطیمنان به خود‌، خوش‎بینی و تعاد‌ل هیجانی د‌انست. افراد‌ د‌ارای هوش هیجانی بالا از خود‌کنترلی و خود‌انگیزی بالایی برخورد‌ارند‌، زند‌گی‎شان معناد‌ار است و اصولی و مسوولیت‎پذیر هستند‌، عواطف خود‌ را به د‌رستی تد‌بیر و ابراز می‎کنند‌، قانعند‌ و نسبت به د‌یگران حساس و مراقبند‌، زند‌گی هیجانی پربار و متعاد‌لی دارند، با خود‌شان، با د‌یگران و محیط اجتماعی‎شان راحتند‌، اجتماعی، خود‌ انگیخته و با نشاطند‌ و تجارب جد‌ید‌ را می‎پذیرند‌.
روون بار - اون (1997) مد‌لی چند‌ عاملی برای هوش هیجانی تد‌وین کرد‌ه است، وی معتقد‌ است که هوش هیجانی مجموعه‎ای از توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مهارت‌هایی است که فرد‌ را برای سازگاری موثر با محیط و کسب موفقیت د‌ر زند‌گی تجهیز می‎کند‌ و صفت هیجان د‌ر این نوع هوش رکن اساسی است که آنرا از هوش شناختی متمایز می‎کند‌.
از د‌ید‌گاه بار - اون (1997) هوش هیجانی د‌ارای ابعاد‌ عاملی است. وی 15 بعد‌ هیجان را عنوان می‎کند‌ که با استفاد‌ه از خرد‌ه مقیاس‌های پرسشنامه بهر هیجانی بار - اون اند‌ازه‎گیری می‎شود‌. هوش هیجانی و مهارت‌های هیجانی، اجتماعی طی زمان، رشد‌ و تغییر می‎کند‌ و می‎توان با آموزش و برنامه‎های اصلاحی مانند‌ تکنیک‎های د‌رمانی آن‌ها را بهبود‌ بخشید‌.
گرچه سازه هوش هیجانی مربوط به د‌ه سال اخیر است، ولی مقالات و مطالعات انجام گرفته در این حیطه د‌ر طی این سال‌ها، د‌ر مقایسه با سایر حوزه‎های روان‌شناسی بی‎نظیر بود‌ه است. هوش هیجانی از آخرین مباحث متخصصین د‌ر خصوص د‌رک تمایز بین منطق و هیجان محسوب می‎شود‌. بر خلاف مباحث اولیه، د‌ر اینجا فکر و هیجان به عنوان یک موضوع برای سازگاری و هوشمند‌ی د‌ر نظر گرفته شد‌ه است.


منابع

روش های نفوذ در مخاطب

بسمه تعالی

روش های نفوذ در مخاطب

انسان موجودی اجتماعی است با مجموعه ای از قوانین ذاتی و اکتسابی نوشته و نا نوشته که مسئولیت هدایت

کنترل و تنظیم رفتارهای او را بر عهده دارند

تلاش روان شناسان نیز تا کنون که در قا لب اندیشه ها ،افکار ،نظریات،تئوری ها ومکاتب مختلف ارائه شده

همه به نوعی به منظور کشف ،شناسایی،تحلیل وتبیین رفتارهای آشکار یا پنهان انسان بوده است

اگر بتوانیم قوانین حاکم بر رفتار انسان را کشف کنیم مطمئنا قادر خواهیم بود رفتارمتربیان خود را کنترل ،

تنظیم یا تعدیل کنیم و البته بسیاری از این قوانین جهان شمول است و در مورد تمامی انسان ها با هر نژاد

و طبقه یا گروه صدق می کند واساسا هیچ مداخله ای موثر یا پایدار نیست مگر آن که مبتنی بر قوانین شناخته

شده یا ناشناخته رفتار انسانی شکل گرفته باشد اگر در حوزه تجارت وبازار یابی نگاهی به شیوه های به کار

گرفته شده در نحوه جذب و متقاعد کردن مشتری نیز توجه کنیم متوجه می شویم تمام شیوه های تبلیغی مبتنی

بر   یکی از قوانین شناخته شده یعنی اصل تلقین پذیری انسان است

با توجه به این موضوع  که قوانین رفتاری  در سنین مختلف ثابت نبوده و متناسب با شرایط رشدی کودک

تغییر می کند روان شناسی رشد به همین دلیل تلاش می کند قوانین رفتاری کودکان را در سنین مختلف کشف

کند تا والدین بتوانند تربیت موثری داشته باشند  اگر گاهی مواقع والدین یا مربیان خود را در برابر کودکان یا

نوجوانان مستا صل یا عاجز می بینند بهتر است به دنبال کشف قوانین رفتار بگردند به جای آن که واکنش

نشان دهند که فقط اوضاع را پیچیده تر می کندو  معادله یک مجهولی تبدیل به معادله چند مجهولی خواهد شد

به عنوان مثا ل مهرورزی و ابراز عشق وعلاقه می تواند نسبت به دیگران زمینه های همدلی ،همراهی و تایید

را در مخاطب ایجاد کند وابراز خشونت ،پرخاشگری و عصبانیت در طرف مقابل واکنشی جز خشونت و

ناراحتی به دنبال ندارد گرچه ممکن است ابراز نشود اما مسلما عصبانیت و پرخاشگری باعث بروز رفتارهای

مهر ورزانه ومحبت آمیز نمی شود

برای مربیان ،والدین و تمام کسانی که به نوعی در تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی نقش دارند و مایلند

مخاطبین خود را آموزش دهند ضرورت شناخت قوانین حاکم بر رفتار و روان شناختی آنها به خوبی احساس

می شود گرچه با سوابق یا رشته های تحصیلی مربی هم خوانی نداشته باشد

مثلا دبیر ریاضی همان اندازه باید با قوانین روان شناختی مربوط به دانش آموزان خود آگاهی و اطلاع داشته

باشد که دبیر ادبیات وسایر دروس زیرا پذیرش مفاهیم و اطلاعات از طرف دانش آموز از اصول و معیارهای

اموزشی و روان شناختی تبعیت می کند و متربی باید در وهله اول مربی یا دبیر خود را پذیرفته باشد ما باید

بپذیریم که با ماشین سروکار نداریم طبعا نمتوانیم مکا نیکی و غیر قابل انعطاف با مقوله تعلیم و تربیت

برخورد کنیم مثلا دانش آموزان از معلم خود توقع دارند ضمن این که از دانش و مدیریت مناسبی در کلاس برخوردارند زبانی نرم وچهره ای بشاش و پر انرژی وخلقی شوخ طبع  داشته باشند

ودرهرفضای آموزشی و تربیتی گام اول برقراری ارتباط  است وچون بحث آموزش یا به تعبیری تعلیم و تربیت است ارتباط انسانی ظرافت های بیشتری پیدا می کند مخاطب برای پذیرش نیاز به احساسات و انگیزه

های خاص خود را دارد که بتواند او را همراهی کند و انرژی روانی مورد نیاز باید به میزانی از طرف مربی تامین شود

در غیر این صورت نباید انتظار یادگیری و تعلیم و تربیت مخاطبین خود را داشته باشیم و البته هر اندازه سن

دانش آموزان کمتر باشد وابستگی آن ها به مربی بیشتر است

اگر شما با فردی که مواجه می شوید در تماس اولیه تنها با حرکات کلی و بدون توجه و تمرکز خاص واکنش

نشان دهید نباید منتظر واکنش خاصی از طرف مقابل باشید حال هراندازه میزان به کارگیری حواس شما بیشتر

باشد به همان میزان توانسته اید در فضای روان شناختی او قرار بگیرید

مثلا نگاه یک مربی به دانش آموز خود می تواند کاملا عادی و سطحی باشد یا بالعکس اگر می خواهیم توجه

او را جلب کنیم کافی است در میزان تماس چشمی دقت بیشتری به خرج دهیم و نگاه خود را با مکث و توقف

انجام دهیم حال کمی جلوتر می رویم یعنی علاوه بر نگاه دقیق با او هم کلام می شویم و جویای حالش شده و

شروع به احوال پرسی می کنیم این مساله باعث ایجاد صمیمیت و نشان دهنده ارتباط نزدیکتر است

اگر می خواهیم باز هم بیشتر فرد را تحت تاثیر خود قرار دهیم لازم است گفتگوهای صمیمانه تری داشته

و از کلمات و جملات بیشتر همراه با بار عاطفی مثبت استفاده کنیم اتفاقی که در گفتگوهای دوستانه وصمیمی

هرروز تکرار می شود

حلقه ارتباطی را می توانیم باز هم کامل تر کنیم وقتی مربی حین احوال پرسی دست میدهد یا برای تشویق او

دستی بر شانه یا سر او می کشد این تماس بدنی احساس خوشایندی را در دانش آموز ایجاد می کند

و می تواند مقاومت های احتمالی او را برای برقراری ارتباط صمیمانه کاهش دهد

اثر بخشی تماس بدنی با متربی جایگزین ندارد که متاسفانه مربیان کمتر به این ابزار یا اهرم ارتباطی فکر

کرده یا استفاده کرده اند زیرا تاثیرات آن در مخاطبین ناخود آگاه است وذهن و احساس به سرعت آن را

می پذیرد مربیانی که توانسته اند به اندازه کافی (نه بیشتر و نه کمتر ) خود را به دانش آموز نزدیک کنند

علاوه بر اشراف بر حوزه آموزشی وارد حوزه عاطفی او شده به این ترتیب در تعامل و انتقال مطالب

با کمترین مشکل مواجه خواهند شد در صورت برقراری چنین ارتباطی شاید دیگر ضرورتی برای

برخوردهای خشن ،نامناسب و آزاردهنده وجود ندارد روابط عاطفی و صادقانه و البته قاطعانه مانع وبازدارنده

بسیاری از گله مندی ونارضایتی معلمان ووالدین خواهد بود آنها به این وسیله بهتر می تواننددر مخاطب خود

تاثیر گذار باشند

یکی دیگر از ابزارهای کارساز و موثر در برقراری ارتباط با مخاطبین همبازی شدن با آن ها است  زمانی که

مربی فرصت می کند واراده می کند خود را برای لحظاتی از قرار داشتن در چارچوب های نسبتا خشک و

غیر قابل انعطاف کلاس و درس خارج کند و وارد فضای ورزشی با دانش آموزان شود تغییری اساسی در

روابط معلم دانش آموز اتفاق می افتد و دانش آموزان احساس غیر قابل وصفی دارند این مساله تعامل با دانش

آموزان را تقویت می کند آنها البته باید دریافت کنند که انتظارات و نقش معلم در این دو موقعیت متفاوت است

در زمین و محیط ورزشی همبازی و در کلاس هر یک در جایگاه خود قرار می گیرند

مطمئنا روش های دیگری برای نفوذ در دانش آموزان وجود دارد که انشاااله در مقالات دیگر به آن خواهیم پرداخت

محمد رضا کوثری  کارشناس ارشد مشاوره

جملات تاکیدی به مناسبت فصل امتحانات

بسمه تعالی

جملاتی  در رابطه با امتحان   به مناسبت شروع امتحانات                                                          دی ماه 1389   

 1-آیا می دانستید خداوند هم شما را امتحان می کند  اما زمان امتحان  را معلوم نمی کند

2- برای کاهش اضطراب و استرس امتحان  همیشه خود را طلبکار امتحان بدانید  وهیچگاه نقش بدهکار را بازی نکنید

3- هنگام مواجه شدن با سوال اول سعی کنید آن را به خوبی  بفهمید  و بعد اقدام به پاسخ دادن کنید

4- قبل از شروع امتحان  با ذکر خدا و خواندن سوره ای کوتاه از قرآن  به آرامش ،اطمینان  وتمرکز برسید

5- اگرجواب  سوالی را نمی دانید وقت خود را بیش از حد تلف نکنید ،فعلا از آن صرف نظر کنید و به سوالات دیگر بپردازید شاید در برگشت  به سوال  حافظه تان یاری کند

6- سوالات یا حل کردنی یا تشریحی  و توضیحی  هستند در هر صورت سعی کنید خوش خط بنویسید  خوش خطی  باعث افزایش دقت  و و توجه معلم خواهد شد

6-ذهن و حافظه ما نرم افزار است با ویروس اضطراب و استرس  آن را متلاشی و به هم ریخته نکنیم

7- قبل از برخاستن  از جلسه امتحان و تحویل برگه خود مطمئن شوید که هیچ نکته ای را باقی نگذاشته  و تمام آن چه را که می دانستید به برگه خود منتقل کرده اید

8-برای کاهش اضطراب و استرس امتحان همیشه خود را طلبکار امتحان  بدانید و نه بدهکار

9- بهترین شیوه برخورد با امتحان  آمادگی های قبل از امتحان است  خصوصا اگر یادگیری تدریجی و  قطره ای باشد

10- قبل از ورود به جلسه آزمون در باره امتحان یا میزان آمادگی  دوستان  خود با آن ها  گفتگو نکنید چون معمولا اطلاعات درستی  دریافت نخواهید کرد واین موضوع ممکن است شما را نگران کند  

11-بخش عمده ای از اشتباهات دانش آموزان در امتحان ونمراتی که از دست می دهند زمانی اتفاق می افتد که اتفاقا مطمئن هستند جواب را بلدند در این حالت میزان هشیاری ودقت  آن ها پایین آمده و به این ترتیب در محاسبات و فرایند حل مساله دست به اشتباهات بسیار جزیی اما تعیین کننده می زنند و زحماتشان به هدر میرود

12- خلاصه نویسی قبل از امتحان می تواند کمک موثری در ساختار سازی ذهنی و جمع آوری مطالب خوانده شده باشد

13- بعد از امتحان به نتایج احتمالی آن فکر نکنید کار خاصی از دست شما برنمی آید  بهتر است به تجربه ای که به دست آورده اید و به نحوه مدیریت امتحان بعدی فکر کنید

14- شب قبل از امتحان بهتر است زودتر بخوابید وصبح هم زودتر بیدار شوید وبا خوردن صبحانه ای مقوی خود را برای جلسه امتحان آماده کنید

تهیه و تنظیم :گروه پروشی ،مشاوره و تربیت بدنی سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان و اردن  محمد رضا کوثری

شب امتحان و روز امتحان خود را چگونه مدیریت کنیم

بسمه تعالی

شب امتحان و روز امتحان  خود را چگونه مدیریت کنیم

این مقاله را در حضور پدر و مادر و با هم مرور کنید شاید لازم باشد آن ها هم به این مطلب نکات بیشتر ی را اضافه کنند

حتما شما به اندازه خودتان درس خوانده اید  وسعی کرده اید برای فردای امتحان آماده شوید  معمولا نگرانی از امتحان و نتیجه آن از شایع ترین دغدغه ها و مشغولیت های  ذهنی دانش آموزان است

اگر توانستید خلاصه ای از درس های خوانده شده  روزهای قبل را آماده داشته باشید  شاید این کار در مورد درس های ریاضی یا فیزک در حد خلاصه فرمول ها باشد اما در مورد بعضی از درس های حفظ کردنی خیلی لازم و مهم باشد

خلاصه درس  ومرور آن شب امتحان به شما اعتماد به نفس و اطمینان می دهد و ساختار حافظه شما را مرتب و منظم می کند

شب امتحان زودتر بخوابید  و قبل از خواب  با آخرین مرور پرونده فعالیت های درسی خود را ببندید  اگر اشکالی در درس داشتید سعی می کنید با گذاشتن علامت قبل از رفتن سر جلسه آزمون  از دبیر خود ویا سایر همکلاسی ها آن را رفع کنید شاید همین موضوع  یکی از سوال های امتحان باشد دراین صورت ممکن است خودتان را سرزنش کنید

روز امتحان زودتر از خواب بلند شوید  قبل از خارج شدن از خانه صبحانه ای مناسب و نسبتا پر انرژی  شامل مواد قند دار و البته جیزهایی که دوست دارید میل کنید در جلسه امتحان انرژی زیادی را باید صرف کنید

داشتن چند عدد شکلات  در جلسه امتحان لازم است  که هم برایتان تنوع ایجاد می کند وهم انرژی از دست رفته را به شما بر میگرداند

روز امتحان سعی کنید زودتر برسید دیر رسیدن منشاء اضطراب و تولید استرس و نگرانی  خواهد کرد شاید قبلا این شرایط را تجربه کرده اید قبل از خروج از خانه مطمئن باشید که لوازم مورد نیاز برای جلسه آزمون را مثل خودکار یا مداد و سایر وسایل را همراه دارید

معمولا افکار منفی در روز یا شب امتحان شایع است  افکاری از این دست : شاید سوالات سخت باشد ،شاید مطالب از یادم برود ،اگر یادم رفت چه می شود ؟

اگر نمره خوبی نگیرم چطور باید پاسخ دیگران را بدهم ،ان ها به من چه خواهند گفت و چیزهایی شبیه به آن

در حالی که این افکار متاسفانه هیچ کمکی به ما نمی کند که برای ما استرس و اظطراب به ارمغان خواهد آورد  بهتر است به هر نحو ممکن جلوی آن را بگیریم

می توانیم به خود بگوییم :من برای امتحان به اندازه خودم زحمت کشیده ام و از خدا طلب کمک و یاری می کنم

از خودم به اندازه خودم انتظار دارم و به اندازه زحمتی که کشیده ام نه بیشتر و نه کمتر می خواهم از زحماتم نتیجه بگیرم

بهتر است در امتحان طلبکار باشیم و نه بدهکار به این سوال چه پاسخی می دهید شما طلبکار هستید یا بدهکار

اگر درس خوانده باشید پس باید خود را طلبکار بدانید به نظر شما چه لزومی دارد آدم طلبکار نگران باشد و مثلا بترسد

روز امتحان و قبل از رفتن سر جلسه آزمون کمتر راجع به این موضوع با دوستان تان صحبت کنید و بهتر است راجع به مسایل دیگر صحبت کنید  چون بعضی از دوستان تان ممکن است در مورد مقدار زحمتی که کشیده اند اغراق کنند یا خودشان را دست کم جلوه بدهند مثلا می گویند ما که نتوانستیم خوب بخوانیم اما بعد نتیجه را جور دیگری می بینید

اگر در شب امتحان به موضوعی برخوردید که نمی دانستید آن را در جایی یادداشت کنید و صبح قبل از جلسه از معلم خود یا سایر دانش آموزان بپرسید  چون ممکن است همین مساله برایتان دردسر ایجاد کند یعنی سوال امتحان باشد آن وقت خودتان را سرزنش خواهید کرد

درجلسه امتحان ابتدا با یاد خدا و خواندن سوره ای کوتاه از قرآن به آرامش برسید و بعد از دریافت برگه سوال شروع به پاسخ دادن کنید  در خواندن سوال دقت کنید می گویند فهمیدن سوال نصف جواب است و شما نیمی از راه را رفته اید

اگر سوالی را بلد نیستید وقت زیادی را برای آن صرف نکنید این موضوع اعصاب تان را به هم  می ریزد بهتر است به سراغ سوال بعدی بروید مطمئنا فرصت دارید بعدا به این سوال یا امثال آن مراجعه کنید  به خود بگویید الان جیزی از آن یادم نمی آید شاید در برگشت به جواب برسم در این صورت به حافظه خود فرصت داده اید این موضوع البته  در مورد کسانی صادق است که مطلب را می دانسته اند اما به دلایلی الان یادشان رفته  نه در مورد کسانی که اطلاعاتی در آن زمینه خاص ندارند

پاسخ ها یا نوشتنی و تشریحی هستند یا حل کردنی  در هر صورت آرام و خوش خط بنویسید  برگه های امتحانی خوش خط برای معلم حوصله تصحیح بیشتری ایجاد می کند  ودقت او را افزایش می دهد

زمانی برگه خود را تحویل مراقب می دهید که چند بار و با دقت پاسخ های خود را کنترل کرده اید و هر آن چه را که می دانستید وارد برگه کرده اید عجله نکنید بیرون از جلسه امتحان خبری نیست  ممکن است بیرون رفتن سایر همکلاسی هایتان شما را وسوسه کند که با آن ها همراه شوید در حالی که از مقدار نوشته های آن ها خبر ندارید شما باید از زمان در نظر گرفته شده به طور کامل استفاده کنید و اگر سوالی را پاسخ نداده اید واقعا نمی دانستید نه به این دلیل که  کم توجهی کردید یا برگه را زودتر از موعد تحویل داده اید

 وآخرین نکته این که بعد از امتحان  به نتایج خوب یا بد احتمالی فکر نکنید و انرژی روانی و جسمی خود را معطوف امتحان بعدی کنید  و البته بین این امتحان و امتحان بعدی هیچ رابطه ای وجود ندارد  خصوصا اگر خدای نکرده این امتحان را به اصطلاح خراب کرده باشید

                                                                                                  گنه کرد در بلخ آهنگری               به شوشتر زدند گردن مسگری

با امید به موفقیت های شما دانش آموزان  عزیزدر امتحانات مدرسه و سایر امتحان های مهم زندگی

تا لیف و تنظیم :محمد رضا کوثری مشاور مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) سوریه – دمشق  دی ماه 89