دومین جلسه گروه مشاوره و امور تربیتی برگزار شد

دومین جلسه گروه مشاوره و امور تربیتی روز سه شنبه  91/10/4 درمجتمع آموزشی شهید چمران 2 برگزار شد در این جلسه موضوعات زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت :

1- وضعیت کلی آموزشی در سه ماه اول سال تحصیلی

2- شرایط روحی و روانی دانش آموزان

3- عملکرد سه ماهه ی واحد های مشاوره و امور تربیتی

4- مهمترین مشکلات موجود در مجتمع های آموزشی

 موارد پیشتهای جهت اجراء "

1- برگزاری منظم اردو های  دانش آموزان  برای افزایش تشاط

2- هماهنگی میان عوامل اجرایی جهت ارتقاء سلامت رفتاری و گفتاری داتش آموزان


   

سلام بر زینب (س) سلام بر رقیه (س)

با شکر به درگاه خداوند متعال که به من توفیق یک سال زندگی در سرزمین مقدس شام را داد و با سلامی گرم ودلی سوزان از دوری حرم پر مهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) که از صمیم قلب به آن دو بزرگوار ارادت دارم وشاید در این یک سال آنچنانکه باید وشاید از این مکان معنوی فرصت استفاده نیافتم   دیداری دوباره وزیارتی دلچسب را از خداوند منان طلب می نمایم . 

مشاور مجتمع دخترانه ی حضرت زینب(س) سوریه 

پیام آموزشی معاونت مجتمع خانم قربانیان

پیام آموزشی4

چگونه معلمی حرفه ای باشیم

 

 


معلم ح

رفه ای،معلم کمال گرا،دانش آموز،کلاس ، مدرسه،یادگیری،ایجاد انگیزه،کلاس جذاب،تجربه معلمی،دانش آموز منفعل،نحوه برخورد با دانش            

قربانیان – معاونت آموزشی مجتمع خضرت زینب (س)


اشاره :
همه می دانیم ، هرگاه افرادی بخواهند در کار خود همچون عنصری حرفه ای مطرح شوند ، باید شرایط و ملزومات آن را هم داشته باشند . اصولاً حرفه ای شدن در هر کاری قواعد خاص خود را دارد .حرفه ی معلمی نیز از این قاعده مستثنی نیست . اغلب به غلط تصور می کنیم که معلمان با تجربه و برخوردار از دانش و اطلاعات سطح بالا معلمان حرفه ای نیز هستند. هر چند موارد ذکر شده برای هر معلم حرفه ای شرط لازم است ، اما کافی نیست . چه بسا معلمانی را سراغ داریم که دررشته ای که تدریس می کنند سوابقی بس طولانی دارند ، اما نتوانسته اند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند ؛ به عبارتی در جلب توجه علاقه ی دانش آموزان چه به لحاظ روش تدریس و چه به لحاظ مدیریت کلاس موفق نبوده اند و همچنین با معلمانی مواجه بوده ایم که از لحاظ روش تدریس و مدیریت در وضعیت مطلوبی قرار داشته اند ، اما به هیچ وجه نتوانستند کلاس جذابی را برای فرا گیرندگان فراهم آورند . سوالی که در اینجا مطرح می شود ، این است که چه عواملی سبب شده تا اینگونه افراد نتوانند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند . و اصولا به غیر از دانش و سابقه تدریس ، آیا متغییر های دیگری نیز در حرفه ای شدن یک معلم دخالت دارد ؟ این مقاله بر آن است تا روش هایی را به معلمان معرفی کنند تا در امر تدریس به منزله ی فردی حرفه ای عمل کنند .

ادامه مطلب ...

پیام آموزشی معاونت مجتمع خانم قربانیان

نقش تک مهارتها  در فعالیتهای  یاددهی و  شیوه های  جدید آموزشی در اروپا

 

پیام آموزشی3

 

 

قربانیان – معاونت آموزشی مجتمع حضرت زینب (س)

همه ما برای آن که دیگری سخنمان را بشنود، باور کند، بپذیرد و یا رد کرده و به بحث و گفت وگو با ما بنشیند نیازمند کلامی شیوا و روشی مناسب برای بیان احساسات، عقاید و تفکرات مان هستیم؛ شیوه و کلامی که نه تنها ویژه ما است بلکه با احساسات، عواطف و عقاید طرف مقابل نیز همخوانی دارد، که اگر جز این باشد، برقراری ارتباط ناممکن است..
آموزش نیز نوعی برقراری ارتباط میان آموزگار و دانش آموز است و تا زمانی که ارتباطی منطقی چه از جهت کلامی و چه از جهت منطقی بین آموزگار و دانش آموز برقرار نشود، فرایند آموزش و آموختن محال و غیرممکن بوده و بی تردید به شکست می انجامد..آن چه در پی می آید
شیوه های جدید آموزشی به منظور برقراری ارتباط بیشتر و بهتر میان آموزگار و دانش آموز است؛ این شیوه ها اکنون یکی از رایج ترین شیوه های آموزشی در کشورهای اروپایی و آمریکا است.
روانشناسان معتقدند آن چه کودک را به فراگیری بیشتر و بهتر تشویق می کند، اشتیاق او برای حضور در کلاس درس و اطمینان از آزادی عمل در حین فراگیری است، به این معنی که دانش آموز حضور فعال در کلاس را نوعی آزادی تلقی کرده و این آزادی او را برای حضور در کلاس مشتاق می کند.
پژوهشگران مرکز مطالعات آموزشی یونیسف (
Unicef)   با مطالعه برروی شیوه های مختلف آموزشی دریافتند بهترین شیوه های آموزشی که می تواند به نحو مؤثری ارتباط بین آموزگار، دانش آموز و مباحث درسی را تداوم بخشد عبارت است از:
 آموزش گروهی

 آموزش مستقیم

 آموزش مستقل یا غیروابسته

 آموزش ترکیبی یا مختلط.

انتخاب هریک از این شیوه ها بسته به استقبال دانش آموزان و توانایی اجرای صحیح برنامه آموزشی توسط آموزگاران داشته و بهترین ملاک برای تشخیص شکست یا پیروزی طرح، راندمان کاری و فراگیری دانش آموزان است.

ادامه مطلب ...

پیام آموزشی معاونت مجتمع خانم قربانیان

جو سازمانی مدرسه و رهبری و هدایت کلاس درس

پیام آموزشی2

Keywords

 

 

 

پیشگیری از رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس درس،پیامدهای منفی تنبیه، رفتار مثبت معلم

جوّ مطلوب در کلاس درس و پاسخگویی به نیازهای ویژه دانش آموزان

با نگاهی به مدارس و توجه بیشتر به روش عمل آنها خواهید دید که با وجود تفاوت های بسیار اندک در ساختار و شکل مدارس و نیز یکسان بودن مواد و کتب درسی، تفاوت های زیادی بین مدارس و سطح درسی و نتایج دانش آموزان آنها مشاهده می شود. پس با اندکی تأمل می توان فهمید که عاملی دیگر وجود دارد که موجب می شود سطح درسی، حال و هوای مدرسه و روابط بین فردی در این مراکز آموزشی متفاوت شود.
در سالهای اخیر تحقیقاتی انجام شده است که تأثیر برخی ابعاد غیر درسی را بر رشد جنبه های آموزشی و شخصیتی دانش آموزان اثبات کرده است. اموری همچون رابطه بین فردی دانش آموزان، رابطه میان آنها و معلمان و مدیران، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و بسیاری مسائل دیگر در تحصیل و موفقیت دانش آموزان بسیار مؤثرند. بدون تردید مدیران و معلمان بیش از هر عامل دیگر در به وجود آوردن جوّ مناسب در مدرسه و کلاس مؤثرند و رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان وابسته به جوّ سازمانی مدرسه است.
www.zibaweb.com

ادامه مطلب ...